Master: ha vinni kell a házat
A hosszú tengelytávú, magasított kivitel félelmetes monstrum, még szerencse...
A hosszú tengelytávú, magasított kivitel félelmetes monstrum, még szerencse, hogy fehér, békés színben kaptam a tesztre. Ideális lett volna költözésre, szállításra, de a pálinkának való cefre kifőzéséhez nem találtam kisiparost, a feleségem meg nem tudta eldönteni, melyik szekrényt hozzam az áruházból, így csak üresen, néhány tornacuccal fuvaroztam magam a budai csúcsforgalomban.
A hatalmas raktér esténként nagy hasznunkra vált, a fiam és a barátai izgalmas kispályás meccseket rendezhettek benne távol a világ zajától, közben persze a felnőtteket sem zavarva. Amilyen izgalmas egy gyereknek a raktér, olyan érdekfeszítő egy gyakorlatlan felnőttnek a transzporterezés. Mindig csodáltam, milyen könnyedén manővereznek, olykor túl vakmerően is ezek a bestiák. A próba alatt kiderült, kezes elefánt a Master is, bár gyorsan nem hajtottam, az egyszeri 110-es sebesség kipróbálásán kívül. Ment volna többet is, de jobbnak láttam félni, mint megijedni.
Az üléspozíció kiváló, az ülés kényelmesre állítható, a forgalmat jól átlátjuk, minden előttünk és alattunk történik. A hátra és oldalra látást nagy tükrök segítik, addig nincs is baj, amíg előre haladunk. Parkolásnál, tolatásnál összeomlik a világ, többnyire érzéseinkre hagyatkozunk, nem könnyű ekkora behemóttal manőverezni. A szervokormány segítségével a kanyarodás nem gond, csak jól ki kell engedni a gép orrát, hogy ne daráljuk le a fenekét vagy az oldalát.
A vezetőfülke igazi munkaállomás, az ablakemelők túl mélyre kerültek, tesztautónk jól felszerelt. A Komfort változathoz alapáron kapjuk az ABS-t vészfékrásegítéssel, az állítható vezetőülést, a vezetőoldali légzsákot, a szervokormányt, a könyöktámaszt, a 6 sebességes botváltót, a jobb oldali tolóajtót, a távirányítású központi zárat, a menet közben automatikusan záródó ajtókat, az elektromos tükröket és ablakokat, a 100 literes üzemanyagtartályt, a rádiót, a fedélzeti számítógépet, az üvegezett hátsó ablakot, a fűthető hátsó szélvédőt. A teszt-Masterben volt még utasoldali légzsák (80 ezer forint), ködlámpa (35 ezer forint), tolatóradar (60 ezer forint), klíma (303 ezer forint).
Tárolórekesz van bőven, bár a magasított kivitel adottságait jobban ki lehetett volna használni egy tetőboksszal. Ugyancsak hiányzott egy nagyobb rekesz, például a kettős anyósülés alatt. Ezek hiányában hiába óriási a raktere, egy-egy hipermarketes bevásárlásnál felsülünk. Minden rekeszből paradicsomlevek és sörök kandikáltak ki, répák, hagymák és padlizsánok lökdösték egymást a sík padlón. Persze ez egy munkagép, rövid, belföldi utakra készült, nem plázázni. A biztonsági öv bekötésére csak piktogram figyelmezet. Bár háromszemélyes, ha ketten utaznak benne, ajánlott a szélső ülést elfoglalni, középen ugyanis nem véd légzsák.
A váltó kissé darabos, teherautós, a beltér a régebbi Renault modellekből, Twingóból, Clio II-ből, Thaliából ismerős. A motor nem hangosabb annál, mint amit vártam, vezetni élvezetes, a tükrök figyelésével mesterien lehet haladni a kanyargós utakon is.
Városban lassan közlekedtem, autópályán néha kipróbáltam, hogyan gyorsul, nem vallottam szégyent, a kulturált motor elegendően erős és nyomatékos. A nyomatékot takarékosan adja le, a fedélzeti számítógép szerint 1500-as fordulaton 70-el 5,3 litert fogyasztott. A benzinkútnál így nem is ért nagy meglepetés, a Master a 300 kilométeres út során 8 liter gázolajat fogyasztott, ami egy ekkora testtől még üresen is jó adat.
B. Cs.
Renault Master 120 dCi Komfort | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 2463 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 4 |
Max. teljesítmény (lóerő) | 120 |
Max. nyomaték (Nm) | 300 |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 4080 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 6499/1990/2716 |
Raktér (köbméter) | 13,9 |
Megengedett össztömeg (t) | 3,5 |
Max. terhelhetőség (kg) | 1551 |
Max. rakodóhossz (mm) | 3634 |
Belső szélesség a kerékdoboknál (mm) | 1282 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 135 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 17,9 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 10,7 |
Országúti | 7,8 |
Vegyes | 8,8 |
Tesztfogyasztás | 8 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 232 |
ÁRA | 5,535 millió Ft + ÁFA |