Teszt: Mazda-minőség kicsiben
Bár a kisautópiac évről évre csökken, az eladott autók mennyisége miatt...
Bár a kisautópiac évről évre csökken, az eladott autók mennyisége miatt még mindig fontos a hazai forgalmazóknak. Ezért bíznak minden új jövevényben. Nagy a választék, sok szép és sok jó autó verseng a vásárlók kegyeiért, van, amelyik olcsón, van, amelyik drágán. Ez utóbbi csoportba tartozik a Mazda is. 75 lovas motorral alapára 2,8 millió forint, de jobban felszerelve, 86 lovas motorral 3,5 milliótól állnak velünk szóba a kereskedők.
Minőségi az autó belseje, nem érezzük úgy magunkat, hogy a kisautó-vásárlókra magasról tett volna a Mazda, sőt: olyan miliőt teremtettek, amelyben, ha szűkösen is, de kellemesen elfér négy ember. A vezető és partnere elöl nem szenved hiányt térben, a hátsó sorban helyet foglalók annál inkább; kevés a fej-, kicsi a válltér, a láb viszont kényelmesen befér.
Praktikumról korlátozottan beszélhetünk, az oldalzsebek használhatatlanok, a kesztyűtartó kicsi, bár kétfunkciós, szűk a kartámasz befogadóképessége. A hátul ülőket semmi nem kényezteti. A csomagtartó az átlagosnál nagyobb, jól kihasználható, fedele könnyű, s ez igaz az összes nyílászáróra. Olyan finoman csukódnak, hogy az már zavaró, többször is rácsaptam az ajtót, amire rájöttem, hogy ezzel a filigrán kocsival finoman kell bánni. Ért a jó szóból is.
Ez igaz az autó kulturált motorjára, a kormányzásra, az agilis futóműre is. Mindegyikre jó pontot kell adnunk, az 1,3-as moci elég erős és elég csendes, a kormány szinte sportosan precíz, a futómű csak ott ráz, ahol már nehezen lehetne csillapítani. A motorzaj elhanyagolható, a gumihang és a szélzaj viszont nagyobb tempónál zavaró; ezt ellensúlyozandó hallgathatjuk a hatlemezes mp3-as gyári cuccot, igaz, ezúttal nem Bose-minőségben. A rádió javára legyen mondva, hogy antenna nélkül (a tesztautó valamelyik korábbi használója ezzel együtt állt be a gépi mosóba, ami így érthetően szétszakadt) is megfelelő vételt szolgáltatott.
A műszerfal teljesen egyedi, nem vette át a hármas és a hatos jellegzetes jegyeit, de a kör alakú formák maradtak. A műszerezettség nincs túlzsúfolva, az ergonómia példás. Vonzó lett a kilométeróra és a fordulatszámmérő, a hideg motorra hőfokjelző hiányában egy kis kék ikon figyelmeztet. A fedélzeti számítógép kijelzője narancsos mezőben kapott helyet a műszerfalon, mutat fogyasztást is. Ezen nagyon nem fogunk parázni, a bejáratás végét koptató kisautó városi használatban 6,7 liter benzint fogyasztott az együtt megtett 400 kilométer során. Pedig ment rendesen a fűtés is, a klímának automatikus funkciója is van, digitális, egyzónás. A kinti hőmérsékletről viszont nem kapunk visszajelzést, így indulás előtt cipős csúszkálással győződjünk meg az utak síkosságáról.
A B-oszlop belóg a látótérbe, de a tükrök jól segítik a parkolást és a sávváltást. Bírja a hétköznapi strapát, főleg városi használatra ideális.
Az EuroNCAP töréstesztjén ötcsillagos eredményt ért el, hasonlóan legnagyobb konkurenséhez, a Toyota Yarishoz. Nem is lehet elmenni a két autó közötti hasonlóságok mellett. Nem állítom, hogy bármiféle kölcsönös hatást vélek felfedezni: a Toyota orra tömpébb, belső tere valamivel nagyobb, technikájában, belső formavilágában is teljesen más. Viszont egymás mellé állítva őket nehéz a döntés. A Mazda2 javára szól, hogy a megbízhatósági felméréseket sorra Mazdák nyerik és jól szerepelt ezeken a korábbi, kicsit csúnyácska Mazda2/Demio. Igaz, a Toyotáknak sem kell szégyenkezniük.
B. Cs.
Műszaki adatok
Mazda2 1,3 TE Pro MOTOR Hengerűrtartalom (cm3) 1349 Környezetvédelmi besorolás EURO 4 Max. teljesítmény lóerő 86 lóerő 6000-es fordulaton Max. nyomaték: Nm 122 Nm 3500-as fordulaton MÉRETEK Tengelytáv (mm) 2490 Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3885/1695/1475 Csomagtér 250-787 liter Saját tömeg (kg) 1030 MENETTELJESÍTMÉNYEK Végsebesség (km/h) 172 Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h 12,9 FOGYASZTÁS (l/100 km) Városi 6,9 Országúti 4,6 Vegyes 5,4 Tesztfogyasztás 6,7 CO2 kibocsátás (g/Km) 129 ÁRA A tesztelt autó ára 3,6799 millió forint