Sz. O. sz – Száguldás, Opel GT, szerelem
A lélegzetem is elállt, amikor elindultam első utamra ezzel az aszfaltra nemzett szörnyeteggel.
A lélegzetem is elállt, amikor elindultam első utamra ezzel az aszfaltra nemzett szörnyeteggel. Kevés olyan feltűnő autó fut ma hazánkban, mint a feltámasztott Opel legenda. Vannak Lamborghinik, Ferrarik és Lotusok –elszállt tulajdonosokkal, ésszel felfoghatatlan árakon. Íme egy egyszerűbb megoldás: brit sportkocsik élményét adja, német emblémával, amerikai megoldásokkal, japán belsővel. Az Opel GT multikulturális találkozóhely, nemzetek, nációk fogtak össze, hogy megalkossák az olcsó élményautó archetípusát. Az Opel GT ilyen. Szemből kicsit Honda S2000, hátulról Porsche Boxter, belül Mazda RX-8. Amerikában Saturn Sky néven hasít, velejéig amerikai autó. A formán kívül nem is találunk benne semmi Opelt, főleg nem belül.
A megfelelő ülésbeállítás, kilóim bepréselése több percet vett igénybe, de megérte, szinte egy héten keresztül folyamatosan élveztem azt az egyedülálló vezetési élményt, amelyet egy ilyen roadster nyújtani tud. Az idő nem volt kegyes hozzám, így többnyire zárt tetővel közlekedtem, de így volt jó, egyébként nem tudtam volna elviselni azt a rengeteg szúrós, kíváncsi és irigy szemet, amely az autóra és benne rám szegeződött.
Hörög a kipufogója, pörög a motorja, feszes a futóműve, versenyautós az üléspozíciója. A távolságok összemennek, a sebességszabályzó táblák értelmetlenné válnak. Macsó játékszer, ám kifejezetten komoly önkontrollal bíró sportolóknak ajánlott. Tudni kell vezetni, mert nem kezes bárány, inkább megvadult farkas. Úttartása nem fix, mondhatnám rossz, a hátsó kerekek folyton kipörögnek, farol, mint az isten nyila. Dugóban macerás vele menni. Hagytam, fogyjon a sor, aztán gázt neki, hadd ijedezzenek. Egyes, kettes, fék.
Hangsúlyozottan férfi autó, elektronika nem kényeztet benne, a tetőt kézzel kell elpakolni, sokan csodálkoztak ezen, pedig nincs annál szebb, amikor begyömöszöljük a tornacipő és egy póló mellé az összehajtott vászontetőt. Ennél több úgysem fér be. Nincs csomagtartója. Egy róla szóló német cikknek azt a címet adta szerző, hogy Fogkefetartó. Kíváncsi lennék, hogy hova fér be ez a nem túl nagy eszköz. Az utastérbe például sehová. A mobilt a lábam között szorongattam, a kólát szintén. Oldalzseb semmi, mögöttünk van egy pici rekesz, no meg a fikarcnyi kesztyűtartó. A GT nem tárolásra, nem cipekedésre szolgál. A fiamnak kellett a suliba papírt bevinni: annyit vittünk, amennyi az ölébe befért. Amikor lefitymálva megjegyezte a tornatanár külsejű pedagógus, hogy csak ennyi, rámutattam a gyönyörű kocsira, amivel érkeztünk. Személyes sértésnek vettem a megjegyzést, ezért akkora gumicsíkkal távoztunk, hogy csuhaj.
Felvágni nagyon lehet ezzel a kocsival. Igazából csak ezt lehet vele, és élvezeteseket autózni. Nincs légterelő, semmi fölösleges tartozék. Van tempomatunk (minek?), hifink (minek?), turbónyomás mérő műszere (minek?). Nincs benne ülésfűtés, xenonlámpa, kanyarfényszóró, navigáció. Mind csak a helyet és a tömeget foglalná. Csak a levegőt felszakító karosszéria, pontos váltó és rázósan kemény futómű. Minden fordulatszám-tartományban húz, nem gond vele az előzés.
Az autó formája repülő csészealjnak tűnik, olyan megoldásokkal, amelyek szinte ellentmondanak az aerodinamikának. Emiatt és a széles nyomtáv miatt nagyon nehezen vezethető az autó szűk utakon, autópályákon, felújítás alatt álló M0-áson. Csak a lélek tartja távol az elválasztó betonelemektől, vagy a viharzó kamionoktól. Egyszerűen nem látni az autó orrát, persze a fenekét sem. Ilyen helyzetben csak egy megoldás van, tolni neki, ezerrel. A visszapillantók csak dizájnelemek, használhatatlanok, csak az út szélét nem látjuk bennük, magunkat annál inkább.
Mint minden becsületes roadster, rendesen csörög, ropog valami a háttérben, ha végre kinyithattuk a tetőt. Ilyenkor azonban minden rossz hangot elnyom a vadul hangolt dupla extrém kipufogó. Ezt látni kell, hallani.
Parkolni nehéz vele, mert a csőrös orra nagyon lelóg és kicsúcsosodik. Gázadásnál felemelkedik. A töménytelen élményért 8,8 milliót kérnek, ami szerintem nem is sok, ismerve, mit tud ez a 264 lovas vas. Fogyasztását a teljesítményhez mérten ítéljük: a megtett 400 kilométer során 11,4 liter üzemanyagot fogyasztott a kétszemélyes GT 100 kilométerenként.
B. Cs.
Opel GT | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1998 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 264 lóerő 5300-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 353 Nm 2000-5200-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2415 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4100/1813/1274 |
Csomagtér | 66-157 liter |
Saját tömeg (kg) | 1395 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 230 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 5,7 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 13 |
Országúti | 6,9 |
Vegyes | 9,2 |
Tesztfogyasztás | 11,4 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 218 |
ÁRA | Az autó ára 8,879 milió forint |