Új Laguna: áldozat a minőség oltárán
Rosszul indult a történet.
Rosszul indult a történet. Az első Laguna legendás méreteiről, kényelméről közvetetten ugyan, de közelről tudtam, egyik főnököm ezzel járt fél évtizedig. Panasz, probléma volt dögivel. Aztán jött a kettes Laguna, amelyről sok rosszat hallottam, majd a frissített, erős dízellel ellátott verzióját tesztelhettem is. Nálam nem romlott el, minden passzolt, szinte tökéletesen működött, de nagyon sivár és érzelemmentes emlékeim maradtak róla. Fejlett technika, egyszerű vonalvezetés, erős dízelmotor, visszafogott elegancia, semmi izgalom.
Néhány hónapja kezdte szivárogtatni a Renault az új, immár harmadik Laguna dizájnjának részleteit, sejtelmesen jelezve, hogy valami készül a franciák boszorkánykonyháján. Pár hete arról olvashattunk, hogy a flottakezelőknek nem tetszik az autó dizájnja, bár meggyőződtek arról, hogy technikai tartalma kimagasló. Következő kép a salzburgi hetes hangár, a Red Bull főnök mauzóleuma, ahol az egyik parkolót ellepték az új Lagunák. Mind szürkék, de mind jól néznek ki. Kicsit olyan a kép, mint az Én robot című film robotgyáros jelenete. Precíz rendben várakoznak a kis túlzással robotautóknak is nevezhető gépek. Mindnek dupla kipufogó villan ki formás hátsójából.
Az új Laguna kellemes meglepetés. Jól néz ki, a tesztautók színtelen színe ellenére kirívóak arculati újításai, a magasra emelkedő övvonal a magasra helyezett hátsó ajtókilinccsel, a LED-esen furcsa hátsó lámpák, a kissé Citroenes elsők, a birkafej nagyságú Renault-logó az autó orrán. A tervezők jó munkát végeztek, úgy hoztak létre egy merőben új terméket, hogy az arányok, a forma magja nem változott: a Laguna III megmaradt ízig-vérig Lagunának.
Sokat változott a vezetési komfort. Már elsőre lenyűgöző az új Laguna beltere. Az anyagok puhák, finomak, érzékiek és nagyon minőségiek. Meglepően jóérzés az autóban ülni, az autót vezetni. A légkondiban is kínál valami újat a Renault: háromféle automata állásból választhatunk a soft (lágy) befújástül a fast (gyors) működésig.
A gyerekbetegségeket mind kinőtte, ezt hangsúlyozták agyba-főbe a gyáriak. Ezt példázza, hogy az autóra hároméves lett a garancia, illetve 150 ezer kilométerig érezhetjük magunkat bebiztosítva. A Bajor Alpok német és osztrák pályáin, útjain tartott nemzetközi teszt során vezethettük a 150 lovas kétliteres dízelt kézi és automatikus váltóval, valamint egy rövid próba erejéig belekóstolhattam az igencsak erőtlen alapdízel, a 110 lovas 1,5-ös be is. Ennek a motornak a javára legyen írva, hogy már most teljesíti a 2012-es előírásokat, azaz szén-dioxid-kibocsátása közel 130 gramm kilométerenként (egészen pontosan 136). Bár meglehetősen gyenge egy közel másfél tonnás autóhoz, azért ez is elvisz A-ból B-be. És milyen kényelmesen. De erről később.
Egy kis kommunikációs zavar miatt lemaradtam a kétliteres benzines turbó próbájáról, így én maradok a dízeleknél. A 150 lovas dízel kézi váltóval az igazi, nyomatékos, erős és nagyon halk. Közben alig fogyaszt, a rövid teszten 7,4 körüli fogyasztást számoltunk. A sajtóanyag szerint az autó átlagfogyasztása 6 liter száz kilométerenként, ez 158 grammos szén-dioxid-kibocsátásnak felel meg. Hamarosan egy sor olyan technológiával is felszerelik, amelyek még tovább csökkentik a motor károsanyag-kibocsátását: részecskeszűrő, új EGR kipufogógáz-visszaforgató szelep, továbbfejlesztett befecskendezés.
Szinte hihetetlen milyen futáskomfortja van az új Lagunának. Sem alapjáraton, sem 120-nál, sem 170-nél nem hallunk semmilyen zajt. A motor nem prüszköl, a futómű nem zúg, sőt még szélzaj sem hallatszik. A Cabasse hifi szépen szól, a Carminat navigáció pedig pontosan és újszerűen, madártávlatból segíti a közlekedésünket. Autópálya-lehajtóknál a színes kijelzőn megfelelő fotó is tájékoztat. Az elegáns műszerfalon a központi kijelzőn az üzemanyag-fogyasztás érdekében a rendszer jelzi, hogy mikor váltsunk sebességet, és egyszerűsítették a tempomat használatát is.
A Laguna eddigi generációiból 2,3 millió autó kelt el. A mostani autóval a márka célja, hogy a termék-és szolgáltatásminőség terén a szegmens legjobb három autója közé kerüljön. Ehhez már csak az kell, hogy a vevők is kipróbálják. Van már magyar árlista: a legolcsóbb Laguna jelenleg az 1,6-os benzines Expression 5,55 millió forintért. A kétszázezerrel olcsóbb Authentique kivitelt csak novembertől lehet rendelni. A kétliteres, 170 lovas turbó alapára automatikus váltóval 7,4 millió forint. A legolcsóbb dízelért 5,8 milliót kell fizetnünk, a 150 lovas kétliteres 6,7 milliótól indul. A csúcsváltozat 175 lovas részecskeszűrős dízel kombi (januártól) 8,975 millióért vihető haza.
Kifejezetten tetszett az új kormány és a kormányzás új érzése. Szervóját elektromos szivattyúberendezés hajtja, amelynek teljesítménye a sebességtől és a szükséges rásegítés (kormány szöge) mértékétől függ. A futómű támogatja a vezethetőséget, az autó tapad az útra. Szerencsére módunk volt kipróbálni extrém körülmények között: nulláról felkanyarogtunk 1550 méter magasra, majd vissza, mindezt elég nagy tempóban. Jó hír, hogy nem pottyantunk be egyetlen szakadékba sem, nem csúsztunk meg a hófoltokon és 70-80-as tempót is tartottuk. Csak a gyomrom kavarodott fel, mert itt éppen nem én vezettem.
Már a Laguna II is élen járt a biztonság terén, ezt folytatja a harmadik generáció is. Alapból hat légzsákkal szerelik az autót, de hátsó mellkas légzsák is rendelhető a második felszereltségi szinttől. Az automatikus váltóval szerelt tesztautóban találkozhattunk a Vel Satis egyik ékével, az intarziás fabetétekkel, amelyek nagyon feldobják az autót.
A limuzinnal együtt bemutatták a kombit is, a Laguna Grandtourban a hátsó ülés háttámlái egy mozdulattal a csomagtartóból is előredönthetők. Az alapban 501 literes tér így 1593 literesre alakítható kombiban akár 2,01 méteres tárgyakat is szállíthatunk. A kombira még a jövő év elejéig várnunk kell.
B. Cs.
Renault Laguna III 2,0 dCi MOTOR Hengerűrtartalom (cm3) 1995 Környezetvédelmi besorolás EURO 4 Max. teljesítmény lóerő/kW 150 lóerő 4000-es fordulaton Max. nyomaték: Nm 340 Nm 2000-es fordulaton MÉRETEK Tengelytáv (mm) 2756 Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4695/1811/1445 Csomagtér 450-1377 liter Saját tömeg (kg) 1480 MENETTELJESÍTMÉNYEK Végsebesség (km/h) 211 Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h 9,5 FOGYASZTÁS (l/100 km) Városi 7,8 Országúti 5,1 Vegyes 6 Tesztfogyasztás 7,4 CO2 kibocsátás (g/Km) 158 ÁRA A tesztelt autó ára 7,39 millió Ft Privilege felszereltséggel