Tíz autós legenda, amellyel becsapják a zöldfülűeket
Kezdő sofőrök gyakran lesznek áldozatai hozzá nem értő ismerősök és haszonleső autószerelők rossz karbantartási vagy hibás biztonsági tanácsainak. Íme tíz közkeletű, ám hibás vélekedés és cáfolataik.
1. Olajcsere minden 5000 kilométer után.
Számos műhely reklámozza a gyakori olajcserét, ami azt sugallja, hogy ez az autók karbantartásának nélkülözhetetlen eleme. Természetesen nem káros a motornak, ám a legtöbb esetben csak kidobott pénz. A modern motorok normál kenőolajat használva is megelégszenek 15 ezer kilométeres csereperiódussal, a szintetikus olaj pedig ennél is többre elég nekik. A leghelyesebben akkor járunk el, ha a gépkocsi gyári karbantartási útmutatójában található olajcsere-előírásokat követjük. A gyári ajánlástól csak olyan különleges esetekben érdemes eltérni, mint a gyakori vontatás vagy a lassan haladó, rendszeresen megtorpanó forgalomban való közlekedés.
2. A normál benzinnel járó autóknak időnként jót tesz, ha egy tank prémium benzint is elhasználunk.
Sok évvel ezelőtt valóban ajánlatos volt időnként a fúvókákat megtisztító prémium üzemanyagot tankolni. Ma azonban már minden üzemanyag tartalmaz tisztító adalékot, pontosan azt a fajtát, amire a különböző motoroknak szükségük van. A drágább benzinek különböző adalékanyagai inkább tűnnek marketingfogásnak, mint a motor hatékony teljesítmény- és élettartamnövelőjének. Még ha látszólag használnak is, lehet, hogy csak elfednek egy komolyabb motorhibát. Itt is igaz, hogy legjobban a kézikönyv előírásainak betartásával járunk.
3. Tartsuk fényesen a műszerfalat és a gumikat különböző ápolószerek segítségével.
Az áruházak és szakboltok polcain széles választékban sorakoznak a különböző kenőcsök és folyadékok, melyek többet ártanak, mint amennyit használnak. Számos szakértő szerint ezek a kezelések okozzák a gumi- és műanyagfelületek idő elötti elöregedését a gépkocsikban. Bár az abroncsok a gyártásukkor felhasznált vegyületek mellékhatásaként elveszítik eredeti élénk fekete színüket, egyszersmint védőbevonatot is kapnak. A boltokban kapható szerek leoldják a gumikról ezt a védőréteget, megszüntetve az eredeti védelmet. Az autók belsejének műanyag felületeit inkább nedves ronggyal tisztítsuk, a gumiabroncsokat szappanos vízzel és kefével.
4. Automata sebességváltós autót tartsunk 3-as fokozatban városon belül, hogy megfelelő erőtartalékkal gazdálkodhassunk.
Manapság már nincs erre szükség, hacsak nem szeretnénk pazarolni az üzemanyagot. Az automata váltók képesek alkalmazkodni a vezető céljaihoz; például a gázpedál lenyomásának sebességére alapozva. A szekvenciálisan is váltható automaták a hétköznapokban teljesen fölöslegesek.
5. Piros lámpánál tegyük üresbe az automatikus váltót, hogy takarékoskodjunk az üzemanyaggal.
A valóságban a megtakarítás minimális, hiszen az elektronika mindenről gondoskodik. A mítosz inkább abból a természetes szokásból ered, hogy szeretjük álló helyzetben a váltón pihentetni a kezünk. Ebben az esetben a legjobb, ha hagyományos váltóval felszerelt gépkocsit vásárolunk, de pihentetni akkor se pihentessük a váltón a kezünket, mert a terheléssel kárt teszünk a finom mechanikájában.
További tévhitekért kattintson a cikk folytatására. Ide: