© BMW |
A BMW 1-es sorozata az új generációs, négyhengeres motoroknak köszönhetően mind három-, mind pedig ötajtós kivitelben kiemelkedően dinamikus. Az alumínium forgattyúsház és az új, közös nyomócsöves üzemanyag-befecskendező rendszer még erősebbé és gazdaságosabbá teszi a dízelmotorokat, míg a benzinmotoroknál ugyanezt a célt a high precision nevű, második generációs közvetlen üzemanyag befecskendező rendszer alkalmazásával érték el. Az új motorokhoz kapcsolódó megoldás a fékenergia regeneráló rendszer, az automatikus indítás és leállítás funkció valamint a sebességváltást segítő visszajelző. A BMW 130i a jövőben is saját osztályt alkot a kompakt kategórián belül. Alumínium forgattyúsházzal és Valvetronic technológiával felszerelt, soros, hathengeres erőforrása 195 kW/265 LE teljesítményű.
© www.salon-auto.ch |
A világszerte eladott több mint 200 ezer darabbal a BMW 1-es sorozata igen sikeres. A kompakt kategória – továbbra is egyetlen – hátsókerék-hajtású autója Genfben újra reflektorfénybe kerül. Dinamizmusát a háromajtós karosszériaforma még egyértelműbben közvetíti. A vízszintes vonalak dominanciája miatt az új BMW 1-es sorozat hátulról is szélesebbnek és erőteljesebbnek látszik. A hátsó légterelő új, jellegzetes fényvonala az oldalsó küszöbvonal meghosszabbításaként fut végig, és az első légterelőn teljesedik ki újra. A BMW 1-es sorozatára továbbra is jellemzőek a kompakt kategóriában szinte egyedülálló arányok, a hosszú motorház, és hátrébb tolt utastér.
© BMW |
Gazdaságosabb működést biztosít a fékenergia regeneráló rendszer, ami az új BMW 1-es sorozathoz tartozó benzines és dízel modellben megtalálható. Ennek a technológiának nagy előnye, hogy az összes fedélzeti rendszer működtetéséhez szükséges elektromos áram kizárólag fékezés közben termelődik. Ez a megoldás lehetővé teszi a motorteljesítmény maximális kihasználását akkor, amikor arra valóban szükség van: például gyorsításkor, ezzel is hozzájárulva a lehető legnagyobb dinamizmus eléréséhez.
A BMW 1-es sorozat kézi kapcsolású sebességváltóval szerelt modelljeiben az új négyhengeres dízel és benzines motorokhoz rendelhető a még gazdaságosabb üzemelést biztosító automatikus indítás/leállítás funkció. Ez akkor lép működésbe, ha megálláskor a vezető üresjáratba teszi a sebességváltót és felengedi a kuplung pedált. Ilyenkor a motor automatikusan kikapcsol, majd a kuplungpedál lenyomásával – ismét automatikusan – elindul. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az autó egyáltalán nem fogyaszt üzemanyagot, miközben egy helyben áll.
Gazdaságos és erős motorok (Oldaltörés)
© BMW |
Az új BMW 1-es sorozat négyhengeres modelljei haladás közben is maximális hatékonysággal használják fel az üzemanyagot. Amikor a vezetőnek lehetősége lenne a kedvezőbb üzemanyag fogyasztás érdekében magasabb sebességfokozatba váltani, akkor az új, sebességváltást segítő visszajelző mutatja, hogy mikor tegye ezt. A műszerfalon a sebességfokozat visszajelzővel összhangban villogó nyíl félreérthetetlenül jelzi a vezető számára, hogy érdemes sebességet váltani.
© BMW |
Az új BMW 1-es sorozat négyhengeres, közvetlen befecskendezéses erőforrása két teljesítményfokozatban is megmutatja kiemelkedő tulajdonságait. A BMW 120i modellben a kétliteres erőforrás legnagyobb teljesítménye 125kW/170LE, így az autó álló helyzetből 7,7 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/óra sebességre (ötajtós: 7,8 mp) és mindkét modellváltozatban 224 kilométer/óra végsebességet ér el. Az impozáns teljesítmény ellenére az új motor alig
6,4 liter üzemanyagot fogyaszt 100 kilométeren, az EU szabvány szerinti tesztciklus során. Az új BMW 118i modell 105kW/143LE teljesítményével 8,7 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/óra sebességre (ötajtós: 8,8 mp) és mindkét karosszériaváltozatban 210 kilométer/óra a legnagyobb sebessége. Üzemanyag-fogyasztása mindkét változat esetében
5,9 liter 100 kilométeren.
Továbbra is a bevált, 1,6 literes, külső keverékképzéssel működő, kettős-VANOS rendszerrel szerelt motor az ötajtós modellek alap erőforrása. Ennek a motornak a legnagyobb teljesítménye 85kW/115LE, ami 10,9 másodperc alatt gyorsítja fel az autót álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre, míg az elérhető legnagyobb sebesség 200 kilométer/óra. Fogyasztása 7,5 liter 100 kilométeren.
© BMW |
A BMW négyhengeres dízelmotorjainál is generációváltás történt, így az 1-es sorozat modelljeinél élvezhetjük először a kisebb fogyasztás és megnövelt teljesítmény előnyeit. Az alumíniumból gyártott forgattyúsház révén lényegesen csökkent a motor súlya is. A kétliteres hengerűrtartalmú, új, négyhengeres dízelmotor két teljesítményváltozatban készül a BMW 1-es sorozathoz. Mindkettőnél széria felszerelés a motor közelében elhelyezett részecskeszűrő, melynek segítségével még az Euro 4 szabvány előírásaihoz képest is jelentősen kedvezőbb károsanyag-kibocsátást sikerült elérni. A BMW 120d modell esetében a négyhengeres dízelmotor legnagyobb teljesítménye 130kW/177LE, míg legnagyobb forgatónyomatéka 350 Nm. Ez a 10 kW-os teljesítménynövekedés elég ahhoz, hogy az autó álló helyzetből 7,5 másodperc (ötajtós modellnél 7,6 mp) alatt gyorsuljon fel 100 kilométer/óra sebességre, és 228 kilométer/órás legnagyobb sebességet érjen el (a három és ötajtós modell is). A fogyasztás nem haladja meg a 4,9 litert 100 kilométeren.
A BMW 118d dízel erőforrásának legnagyobb teljesítménye még nagyobb mértékben – 15 kilowattal, illetve 20 lóerővel nőtt. A 105 kW/143 LE teljesítmény és 300 Nm legnagyobb forgatónyomaték révén a BMW 118d álló helyzetből 8,9 másodperc alatt (9,0 mp az ötajtós modell esetében) gyorsul fel 100 kilométer/óra sebességre és 210 kilométer/óra sebességre képes mindkét karosszériaváltozatban. Átlagos üzemanyag fogyasztása csupán 4,7 liter 100 kilométeren mindkét változat esetében.
A BMW 1-es sorozat háromajtós modelljeit négyülésesre tervezték. A két hátsó ülés között azonban egy tároló rekesz is helyet kapott. A háromajtós 1-es felár nélkül megrendelhető ötüléses kivitelben is. Az új háromajtós BMW 1-es modelleket kizárólag a BMW lipcsei üzemében gyártják. Így alig két évvel az üzem megnyitása és a BMW 3-as limuzin gyártásának elindítása után – a BMW gyárak többségéhez hasonlóan – a lipcsei gyár egy második modell gyártását is elkezdi. A gyártóüzemet eleve úgy tervezték, hogy a termelés megszakítása nélkül beindítható legyen új modellek gyártása is. A karosszériaüzem, a fényezőüzem és az összeszerelő üzem felkészítése az új modell gyártására folyamatos működés közben történt.