2007. március. 07. 16:53 MTI Utolsó frissítés: 2007. március. 07. 16:53 Autó

Csökkentik a lég- és zajszennyezettséget az új M0-áson

Az M0-ás körgyűrű északi szakaszának nyomvonalára júniusban tesz javaslatot a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, amelynek speciális szélcsatorna laboratóriumában a következő hónapokban választják ki azt az autópálya-nyomvonalat, amely legkevesebb légszennyezéssel jár majd a környéken élők számára.

© sxc.hu
Lajos Tamás, az oktatási intézmény Áramlástani Tanszékének vezetője szerdán sajtótájékoztatón elmondta, hogy az 56 millió forint értékű projekt keretében modellezik a majdani kipufogógázokból fakadó szennyezéseket a leggyakoribb szélirányok ismeretében. A Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. által finanszírozott projekt keretében az autók által okozott várható zajterhelést is vizsgálják.

A professzor kifejtette: a Kármán Tódor Szélcsatorna Laboratóriumának 2,6 méter átmérőjű, 15 méter hosszú zárt csövében három, 25 négyzetméteres makettel szimulálják azokat a légszennyezési hatásokat, amelyek a 10-11-es főutak közötti, majdani 9 kilométeres sztrádaszakaszt, illetve a közelében lévő településeket érik 2010-ben, továbbá 2018-ben.

Az egyetemi tanár megjegyezte, hogy számításaikat egy olyan szoftverrel végzik, amelyet a Levegő Munkacsoport finanszírozott számukra egy európai uniós program terhére. A tanszék a komplex elemzéseket követően abból a négy nyomvonalból javasolja majd a legmegfelelőbbet, amelyet az NA jelölt ki lehetséges sztrádaszakaszként.

A tanszék végezte korábban azt a hasonló vizsgálatot, ami a millenniumi városközpont ferencvárosi légminőségre gyakorolt hatására irányult. Hasonló kutatás előzte meg a Széna téren a Mammut bevásárlóközpontok megépítését is. A laboratórium nemzetközi megbízásokat is kap, egyebek között ők végezték a dallasi repülőtér egyik termináljának áramlástani elemzéseit.

Hirdetés