2006. december. 07. 12:16 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. december. 07. 11:15 Autó

A takarékossági autók versenye Los Angelesbe megy

Elindult a 2007-es Shell Eco-maraton, többszáz diákcsapat készül világszerte a két izgalmas versenyen való részvételre. Május 11. és 13. között több ezer európai diák utazik majd a franciaországi Nogaróba, hogy bemutassák, milyen innovatív megoldásokat találtak a fenntartható mobilitás és a szén-dioxid-kibocsátás egész Földünket érintő problémájára.

© Shell
Kattintson a képre!
A Shell Eco-maraton egy egész éven át tartó projekt; a résztvevő fiatal mérnökök és technikusok máris szorgalmasan dolgoznak, azonban a tervezés, a szponzorkeresés és járműveik megépítése még nagyon sok munkát ad még nekik a versenyig. Az amerikai kontinens diákjai először kapnak lehetőséget arra, hogy üzemanyag-takarékos és alacsony károsanyag- kibocsátású járműveiket április 10. és 15. között kipróbálják a Los Angeles melletti helyszínen.

A maraton alapelve egyszerű: a résztvevő csapatok olyan közlekedési eszközöket terveznek és építenek, melyek a lehető legtávolabb tudnak jutni a legkisebb mennyiségű üzemanyaggal, miközben károsanyag-kibocsátások a lehető legalacsonyabb. A csapatok nevezhetnek futurista prototípusokkal: olyan áramvonalas járművekkel, amelyeknél az egyetlen szempont, hogy a légellenállás csökkentésével maximalizálják a teljesítményt; illetve a “városi koncepció” kategóriába tartozó járművekkel, amelyek a közúti közlekedésben is részt vehetnek.

© Shell
Hagyományos üzemanyagok, mint például a gázolaj, a benzin és a PB-gáz ugyanúgy hajthatják a járműveket, mint az alternatív energiaforrások, például nap-, elektromos, hidrogén-, vagy biomasszából nyert energia. Amíg a csapatok tartják magukat a biztonsági előírásokhoz, az energiaforrásoknak csak a képzeletük szabhat határt. Tavaly az egyik csapat például kenyérmorzsából hozott létre bioetanolt.

A különböző energiatípusok igazságos összehasonlíthatóságához a résztvevő csapatoknak megadott idő alatt kell adott távolságot megtenniük, a teljes energia-felhasználás kiszámítása után pedig teljesítményüket km/literben vagy mérföld/gallonban fejezik ki.

Egy literrel 2885 kilométer (Oldaltörés)



A gumiautó hamar elsült, csupán 287 kilométert bírt
© Shell
Idén a franciaországi Lycée La Joliverie hallgatói vihették haza a Shell Eco-marathon egyik fődíját a belsőégésű motoros járművek kategóriájában bioetanollal működő járművükért, amely egyetlen liter benzinnek megfelelő mennyiségű energia felhasználásával 2885 kilométer megtételére képes. Más alternatív üzemanyaggal hajtott autók is jól szerepeltek, a francia ESSTIN csapat hidrogén- meghajtású prototípusával 2784 km/liter eredményt ért el, ezért az üzemanyagcella kategória fődíjával jutalmazták.

Energiaosztályok szerint a benzines prototípusok közül a francia Lutece főiskola volt a legjobb, ők 2555 km/liter teljesítményt értek el, míg a dízel meghajtású prototípusok közül az IUT Valenciennes győzedelmeskedett 1614 km/literrel. A PB-gáz kategóriában az Association Helios Callo úgyszintén francia csapata nyújtotta a legjobb, 1380 km/liternek megfelelő teljesítményt.

A városi koncepció kategória legjobbja a Dán Műszaki Egyetem lett, bámulatos 810 km/literes eredménnyel. Az azóta már szabadalmaztatott, innovatív üzemanyagcellás technológiájukat, mely a benne lévő hidrogén 100 száz százalékát képes felhasználni, a Shell Eco-marathonon való több éves részvétel során fejlesztették ki.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.