2006. április. 11. 11:43 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. április. 11. 11:28 Autó

Tízéves a Marco Polo lakókocsi

Rövid utazás egy szép, napos hétvégén, egy régóta tervezett nyaralás, a mindennapi munkába járás vagy nagybevásárlás: a Mercedes-Benz Viano Marco Polo kompakt lakóautó egy jármű a mindennapokra. Helyet talál magának egy átlagos méretű garázsban, a szokásos parkolóházakban, parkolóhelyen vagy szabadban található kemping területén. Elődje, a Vito Marco Polo, a legtöbbet értékesített, Mercedes-Benz csillagot viselő kempingbusz idén ünnepli tíz éves jubileumát.

© daimlerchrysler
Az 1996-ben bemutatott Marco Polo alapját a röviddel előtte bevezetett Vito transzporter képezte. Dinamikus formatervezésének, személyautóra emlékeztető méreteinek és jó kezelhetőségének köszönhetően a hétköznapokban is jól használható, kompakt lakóautót hoztak létre. A Vito Marco Polo felosztása klasszikus: a baloldalon egy teljesen berendezett konyha- és szekrénysor húzódott végig. A forgatható első ülések az asztallal és egy lehajtható üléspaddal együtt képeztek egységet. A felállítható tető alatti részre külön kívánságra további fekvőfelületet lehetett rendelni.

A Vito Marco Polo innovatív részleteivel a kezdetektől fogva felhívta magára a figyelmet. Az üléspad sínrendszerbe ágyazott és eltolható volt, a szekrényeket praktikus rolók zárták, az asztal a tolóajtó borításában talált megfelelő helyre, a kapcsolókar elhelyezése a műszerfalon rendkívül helytakarékos volt, a lábrögzítőfék pedig szabad átjárást engedett a jármű hátsó terébe. A sárga és szürke bútorokból álló vidám dekoráció kedvet adott a kiránduláshoz. Az üléspad eltolásával vagy egyszerű kivételével a Vito Marco Polo-t egy pillanat alatt tágas transzporterré lehetett alakítani. Elsősorban a dízelmotorral szerelt változatok iránt volt nagy a kereslet.

A Marco Polo következő generációja 2003 nyarán vett újabb startot, immáron a Viano egyterű alapjaira épülve. A lakóautó iránymutató jellemzőihez továbbra is hű maradt: az egyes-ülés karakterű hátsó üléspad fokozat nélkül elektromosan állítható és lehajtható, elektropneumatikus működtetésű kárpittal és csomagtároló fiókkal is ellátott. A szériafelszerelés magas tető opcionálisan elektrohidraulikus működtetésű, kezelése kényelmes, a tető bezárásakor a ponyva automatikusan összehúzódik. Az alumínium rátétekkel díszített bútorok alapos kidolgozásról tanúskodnak.

Kínában a hathengerest kedvelik (Oldaltörés)

© daimlerchrysler
A jármű térkialakítása változatlan maradt, a Viano Marco Polo méretei a járművet hétköznapi használatra tökéletesen alkalmassá teszik, kiváló menetdinamikával és magas biztonsági színvonallal egyesítve. Választhatók még akár 150 kW (204 LE) teljesítményt elérő erős négy- és hathengeres CDI motorok vagy lágy, 170 kW (231 LE) teljesítményű benzinmotorok. Hátsókerék meghajtásának köszönhetően a Viano Marco Polo súlyeloszlása kiegyensúlyozott.

A jármű szériafelszerelését képezik: az ESP elektronikus stabilitásprogram, az ABS blokkolásgátló, az ASR kipörgésgátló, az EBV elektronikus fékerőelosztó és a BAS fékasszisztens. A járművön körben erőteljes tárcsafékek, elöl pedig vezető- és utasoldali légzsákok találhatók szériafelszerelésben. A Viano nem utolsósorban ezért teljesítette bravúrosan múlt év őszén az EURO-NCAP törésteszt előírásait: a jármű által teljesített eredmények a legjobb személykocsinak járó ötcsillagos értékelést kaptak.

A Viano Marco Polo nagyon gyorsan újra népszerűvé vált, a forgalomba helyezési számok rövid idő alatt rekordszintre emelkednek. A lakóautó már az első, 2004-es teljes gyártási évben 1364-es darabszámot ér el, az elmúlt évben 1450 darab értékesített járművel pedig újabb csúcsot teljesít. A legolcsóbb kétliteres dízel 10 millió 829 ezer forintba kerül, a 231 lovas 3,5 literes hathengeres 14 millió 436 ezerbe.

A Marco Polo nemcsak Németországban örvend népszerűségnek: ma a legyártott járművek kétharmada kerül külföldre. A legfontosabb célországok Spanyolország, Olaszország, Franciaország és a németnyelvű külföldi országok. Nemrégiben Kína is bekerült ezen országok közé, ahol eddig 100 darab bőrös és V6-os motorral szerelt csúcs Marco Polót adtak el. Kínában mozgó irodaként használják. A Viano Marco Polót a kezdetektől a Westfalia Van Conversion gyártja, amely öt éve a DaimlerChrysler 100 százalékos leányvállalata.

Hirdetés
Élet+Stílus Nemes Nikolett 2024. december. 28. 18:00

Pisszeghet, sípolhat, szisszenhet és pöföghet a befőttesüveg, de pont ez a jó: így  fermentáltunk savanyú káposztát

Csodás vitamin- és tápanyagbombával kényeztethetjük a mikrobiomunkat a téli ínség idején, ha fermentált ennivalókat fogyasztunk. Többek között savanyú káposztát is készíthetünk ezzel a módszerrel – elmondjuk, hogyan érdemes csinálni lépésről lépésre, mit kell tudni a sózásról, fűszerezésről, hogyan kombináljuk az alapanyagokat, és mire figyeljünk különösen az erjesztés során.