2006. március. 24. 13:59 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2009. január. 06. 22:14 Autó

Mitsubishi Lancer Evo IX - Evóval a Hungaroringen

Sokkoló látvány fogadott a Hungaroring boxutcája mögött. Nem a szépen kiállított új Mitsubishik hozták izgalomba az embert, hanem az a három vérpezsdítő Evo kilences, amelyet volt szerencsénk élesben is kipróbálni.

© Mitsubishi Motors
A tűzpiros gép 5,7 másodperc alatt gyorsul fel százra, sajnos ezt a teszt során nem sikerült megtapasztalnom, mert a Hungaroringet nem nekem tervezték, ahogy az autót sem. Így különösebb élményekről nem tudok beszámolni, ugyanis a két kör alatt teljesen kikapcsoltak az érzékeim, a Mitsubishi annyira felpörgette a véremet, hogy vadállat módjára csak a gázt és a kormányt tekertem. István, a mellettem helyet foglaló instruktőr, aki civilben raliversenyző, csak mondogatta: nem könyökölünk, két kézzel a kormányt, váltani kéne, ne pörgessük 4500 fölé, jobbra ki a szélére, kövesse a fekete nyomokat. Ennyire emlékszem a néhány kilométeres száguldásból. Azt sem tudom megmondani, mennyi volt a maximális sebességünk, egyszer tudtam a műszerfalra tekinteni, akkor épp 150-nel akartam bevenni az egyik kanyart.

Szerencsére az autó kiboríthatatlan, bármilyen durván és hozzá nem értő módon akartam kihozni a sodrából, maximum a rázóköre tehettem föl, az Evo biztosan vette a kanyarokat, szántotta a Hungaroring kilométereit. Kiszállva egy nagyon jó, megkönnyebült és emelkedett hangulat lett úrrá rajtam. Ezt az érzést ki kellett próbálni, ez az autó tényleg képes megváltoztatni a hétköznapokat.

[[ Oldaltörés: Az Evo evolúciója (Oldaltörés) ]]

© Mitsubishi Motors
Az autó külseje, karaktere az elmúlt néhány évben alig változott, a megújult vonalait mindig eltakarják a ralis elemek. A Subaru mellett (Impreza STi) csak a Mitsubishi tud igazán vérbeli utcai harcost gyártani. Persze erre meg is van az alapjuk, hisz mindkettő igazi legenda. A 40 éves motorsportos örökséggel rendelkező Lancer Evolution (5 rali világbajnoki cím – 4 egyéni és egy csapat –, illetve számos győzelem a világ legkeményebb versenyein) az 1992 októberében útnak indított modell legújabb generációja és legfrissebb fejlesztése. A versenysport, a kereskedők és a vásárlók iránti elkötelezettségét bizonyító Lancer Evolution IX a tízszeres Dakar-győztes Pajeróval együtt a Mitsubishi márka igazi arcát képviseli.

© hvg.hu
A korábbi Lancer sportmodellek nyomvonalán haladva a Mitsubishi Motors eredetileg a nagy sorozatban gyártott Lancer szedánból fejlesztette ki az Evolutiont, mint a homologizációhoz szükséges 2500 darabos szériát, hogy még hatékonyabban versenyezhessen a FIA Rali Világbajnokságon (WRC). Az első Evo az 1992-ben bemutatott Lancer RS Evolution és GSR Evolution volt. Ez a vérvonal először 2004 első negyedévében vált hivatalosan is a Mitsubishi Motors Europe termékstratégiájának részévé, hiszen ekkor lehetett első ízben megvásárolni az Európában homologizált Evo-t teljes gyári garanciával a hivatalos Mitsubishi kereskedőknél.

[[ Oldaltörés: Brutális erő, félelmetes gyorsulás (Oldaltörés) ]]

© hvg.hu
A Lancer Evolution IX motorja a kétliteres, soros, négyhengeres, tizenhat szelepes, DOHC, turbófeltöltős és töltőlevegőhűtős, MIVEC változó szelepvezérléssel fölszerelt gép potensebb változata. A változó szelepvezérléssel is ellátva immár 280 lóerőt teljesít 6500-as percenkénti főtengelyfordulatnál, nyomatéka pedig 355 Nm 3500-nál. A Lancer Evolution erős és könnyű karosszériájának sokkal nagyobb terhelést, nagyobb kanyarsebességeket és fékhatásokat kell elviselnie, mint a hétköznapi Lancerek karosszériájának. Ez úgy sikerülhetett, hogy a megfelelő pontokon megerősítették a szerkezetet, illetve könnyebb anyagokat alkalmaztak. A Lancer Evolution IX-ben először mutatkoznak be a Bilstein nagy teljesítményű lengéscsillapítói. A neves gyártóval közösen fejlesztett gátlók még változatos útviszonyok között is javítják az úttartást, gyorsabb ívmeneti sebességet tesznek lehetővé, javítják a nyomaték eljuttatását a kerekekhez, és csökkentik a fékezéskor fellépő bólintást. A Bilstein lengéscsillapítók mellett az új, szuperkönnyű, 17 hüvelykes BBS öntött alumínium felniket használtak, hogy csökkentsék a rugózatlan tömeget. Rendelhető Enkei 17 hüvelykes könnyűfém felni is.

© Mitsubishi Motors
A Lancer Evolution IX-ben elöl 320 milliméteres hűtött Brembo féktárcsák találhatók négydugattyús alumínium féknyergekkel, hátul pedig 300 milliméteres hűtött tárcsák kétdugattyús alumínium féknyergekkel. Az új külső jelentős előrelépést jelent a VIII-as Evo-hoz képest a légellenállás terén is. De mi is változott még az elődhöz képest: újak első és hátsó lökhárítók, az első lökhárítóban nagyobb a hűtőmaszk, amely javítja a motor hűtését, az autó hasán az összes szükségtelen nyílást lezártak, hogy csökkentsék a légellenállást, a hátsó diffúzor javítja a levegő áramlását az autó alatt, s nem engedi, hogy a kipufogóból távozó gázok a lökhárító mellett örvényt képezzenek, a kipufogó végződései szögletes alakúak, hogy a kijjebb lévő külső sarkok stabilizálják a levegő örvénylését és csökkentsék a légellenállást, a szénszálas hátsó légterelő üreges kiképzésű, hogy az autó övvonal fölötti tömege minél kisebb legyen.

A férfiak szívét megdobogtató utcai versenygép 11 millió forint alatt elérhető.

Hirdetés