2006. február. 02. 17:13
MTI
Utolsó frissítés: 2006. február. 02. 17:15
Autó
Gyatra újautó-értékesítés Magyarországon
Magyarországon az új autók gyenge forgalma fogta vissza az áremelkedést, az új autók átlagos ára Magyarországon 5 százalékkal alacsonyabb, mint az eurózónában - áll a PricewaterhouseCoopers és az eurocarprice.com legfrissebb negyedéves jelentésében.
A jelentés szerint a magyarországi új autók forgalma éves viszonylatban 1,4 százalékkal esett vissza, miközben az átlagos áremelkedés az európai átlagtól jóval elmaradva mindössze 0,7 százalékot tett ki. A legdinamikusabban, 3,6 százalékkal a mini és 1,8 százalékkal az executive kategóriában emelkedtek az árak. A benzinüzemű autók ára átlagosan fél százalékkal, míg a dízeleké 1,3 százalékkal emelkedett.
Bár összességében a forgalom visszaesett, a dízel üzemű autók piaci részesedése jelentősen emelkedett. A forgalomba helyezett dízelek száma 29 százalékkal nőtt, míg a benzineseké 6 százalékkal csökkent. A dízelek piaci részesedése jelenleg 17 százalékot tesz ki a magyarországi új autók piacán. Az összesített forgalom visszaesése a korábban népszerű kategóriák gyenge teljesítményének eredménye, bár a felső középosztály és az executive kategória jól teljesített.
A jelentés szerint Európában folyamatosan nő az eladott dízel autók száma, egyre többen keresik a kisebb fogyasztású dízel gépjárműveket, annak ellenére, hogy azok drágábbak a benzines modelleknél. A jelentés szerint a dízelek a teljes európai autópiacból jelenleg 49 százalékban részesednek. Az előrejelzések alapján 2006-ban Európa-szerte azonban már több dízel autót fognak értékesíteni, mint benzinest.
Egyes szakértők szerint nem kizárt, hogy a dízel autók részesedése akár az 55-60 százalékot is elérje, ám az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírások betartása érdekében elvégzett fejlesztések pluszköltségei miatt továbbra is drágábbak lesznek a benzines modelleknél.
A PricewaterhouseCoopers európai új autó árindexe szerint Európa legdrágább autópiaca továbbra is Dánia, ahol az újautók ára átlagosan 91 százalékkal magasabb, mint az eurózóna átlaga. 2005 utolsó negyedévében a legolcsóbbnak Svájc autópiaca számított, ahol az átlagnál 8 százalékkal voltak alacsonyabbak az új autók árai.
Az európai átlagnál kisebb áremelkedést produkáló Németországban, Spanyolországban és Franciaországban kissé javultak az értékesítési adatok. Az új autók átlagos áremelkedése ezúttal is Olaszországban volt a legdinamikusabb, miközben a forgalom visszaesett. Nagy-Britanniában az árak emelkedésének üteme enyhén meghaladta az európai átlagot, de a teljes piaci forgalom 4 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbihoz képest.
A skandináv országok autópiacán a korábbi növekedés átfordult visszaesésbe. A norvég, a svéd és a finn autópiacon egyaránt csökkent a forgalom. A dán, a finn és a norvég kiskereskedelmi árak jóval az európai átlag fölött vannak.
Kelet-Európában az értékesítési adatok továbbra is gyenge eredményt mutatnak, főleg Lengyelországban, ahol az új autók forgalma több mint 30 százalékkal elmarad az egy évvel korábbitól. A lengyel autópiac az egyetlen, ahol az átlagárak csökkennek. Az áremelkedés üteme Csehországban és Magyarországon is 1 százalék alatt maradt.
Bár összességében a forgalom visszaesett, a dízel üzemű autók piaci részesedése jelentősen emelkedett. A forgalomba helyezett dízelek száma 29 százalékkal nőtt, míg a benzineseké 6 százalékkal csökkent. A dízelek piaci részesedése jelenleg 17 százalékot tesz ki a magyarországi új autók piacán. Az összesített forgalom visszaesése a korábban népszerű kategóriák gyenge teljesítményének eredménye, bár a felső középosztály és az executive kategória jól teljesített.
A jelentés szerint Európában folyamatosan nő az eladott dízel autók száma, egyre többen keresik a kisebb fogyasztású dízel gépjárműveket, annak ellenére, hogy azok drágábbak a benzines modelleknél. A jelentés szerint a dízelek a teljes európai autópiacból jelenleg 49 százalékban részesednek. Az előrejelzések alapján 2006-ban Európa-szerte azonban már több dízel autót fognak értékesíteni, mint benzinest.
Egyes szakértők szerint nem kizárt, hogy a dízel autók részesedése akár az 55-60 százalékot is elérje, ám az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírások betartása érdekében elvégzett fejlesztések pluszköltségei miatt továbbra is drágábbak lesznek a benzines modelleknél.
A PricewaterhouseCoopers európai új autó árindexe szerint Európa legdrágább autópiaca továbbra is Dánia, ahol az újautók ára átlagosan 91 százalékkal magasabb, mint az eurózóna átlaga. 2005 utolsó negyedévében a legolcsóbbnak Svájc autópiaca számított, ahol az átlagnál 8 százalékkal voltak alacsonyabbak az új autók árai.
Az európai átlagnál kisebb áremelkedést produkáló Németországban, Spanyolországban és Franciaországban kissé javultak az értékesítési adatok. Az új autók átlagos áremelkedése ezúttal is Olaszországban volt a legdinamikusabb, miközben a forgalom visszaesett. Nagy-Britanniában az árak emelkedésének üteme enyhén meghaladta az európai átlagot, de a teljes piaci forgalom 4 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbihoz képest.
A skandináv országok autópiacán a korábbi növekedés átfordult visszaesésbe. A norvég, a svéd és a finn autópiacon egyaránt csökkent a forgalom. A dán, a finn és a norvég kiskereskedelmi árak jóval az európai átlag fölött vannak.
Kelet-Európában az értékesítési adatok továbbra is gyenge eredményt mutatnak, főleg Lengyelországban, ahol az új autók forgalma több mint 30 százalékkal elmarad az egy évvel korábbitól. A lengyel autópiac az egyetlen, ahol az átlagárak csökkennek. Az áremelkedés üteme Csehországban és Magyarországon is 1 százalék alatt maradt.
Autó
automenedzser.hu
2006. január. 20. 09:17
Magyar autópiac: vesztes és nyertes márkák 2005-ben
Autó
automenedzser.hu
2006. január. 21. 13:15
Használtautó: az év legjobb vétele
Autó
hvg.hu
2006. január. 13. 12:10
Boom és csalódás a flottapiacon - 1. rész
Autó
hvg.hu
2006. február. 01. 09:45
Dániában a legdrágábbak az autók
Autó
hvg.hu
2006. január. 30. 18:11
2005 a japán autók éve volt
Autó
hvg.hu
2006. február. 02. 15:32