Bolíviában - a pilóta bolíviai volt - többször is előfordult, hogy a gépek mindenféle tartalék üzemanyag nélkül szállnak fel, a november 28-án az Andokban szerencsétlenül járt repülő korábban legalább négyszer indult útnak hasonló módon – állítják brazil lapok.
„Amit Miguel Quiroga tett, az tömeggyilkosság. A tragédia egyetlen oka a végtelen felelőtlenség” – idézett a brit The Guardian című napilap egy neve mellőzését kérő brazil pilótát, aki szerint Bolíviában a repülésügyi hatóságok jóval lazábban veszik a biztonsági előírásokat, s így történhetett meg, hogy a LaMia charter légitársaság Brazíliából Kolumbiába tartó gépe úgy szállhatott fel a közbenső megállás után Bolíviában 77 emberrel a fedélzetén, hogy egyetlen egy csepp tartalék kerozin nem volt az üzemanyag-tartályokban. A november 28-ai tragédiát hat ember élte túl, s szinte teljes egészében odaveszett a kolumbiai labdarúgó-kupadöntőre utazó brazil csapat, a Chapecoense kezdő tizenegye.
A brazil lapokban bemutatott repülési terv szerint az Avro RJ85-ös gép tervezett repülési ideje 4 óra 22 perc volt, s a gépre pontosan ennyi repülési időre elegendő kerozint tankoltak, ez pedig azt jelentette, hogy amikor a medellíni repülőtér közelében egy másik, ugyancsak gondokkal küszködő gép besorolt a leszállásra készülő LaMia gép elé, Quirogáknak semmi esélyük nem volt a katasztrófa elkerülésére.
Közben a 36 éves pilóta apósa a brazíliai médiumokban sorra kér bocsánatot az áldozatok rokonaitól. „A brazilok millióinak, és elsősorban az áldozatok rokonainak szeretném elmondani, nagyon sajnáljuk, ami történt. Tudjuk, hogy ez nem old meg semmit, de akkor is bocsánatot kérünk” – nyilatkozta Quiroga apósa.
A bocsánatkérések ellenére Brazília dühben él, s a szakértők és az áldozatok rokonai is azt hangsúlyozzák, Bolíviában nem lett volna szabad felszállni hagyni a legfontosabb biztonsági előírásokra is fittyet hányó pilótát. A dühöt tovább növeli, hogy Quiroga a LaMia egyik részvényese volt, s állítólag takarékoskodni akart, s e miatt vételezett kevés kerozin. Brazil értesülések szerint egyébként Bolíviában ez a fajta takarékoskodás nem ritka, a lezuhant RJ85-ös is legalább négyszer szállt fel hasonló körülmények között.
A bolíviai gondok közvetett elismerésének tekinthető, hogy a légirányítási hatóságok több vezetőjét – egyelőre a vizsgálat lezártáig – felfüggesztették állásásból. Ők azzal védekeznek, hogy a légiirányítóknak nem volt joguk megtagadni a később balesetet szenvedett gép felszállási engedélyét.