Ismét lehet az új, rövidebb spanyol villamosokkal is utazni szombattól a fővárosi 3-as villamos vonalán – erősítette meg a BKK. Tarlós István főpolgármester pénteken közölte, hogy az egyik próbajáratos hosszú CAF nem fékhiba, hanem emberi mulasztás miatt szaladt egy Tátra villamosba az 1-es vonalon, a Hengermalom útnál.
Utasokat eddig csak a 3-as vonalon szállítottak a rövidebb CAF-villamosok. Az 1-es vonalon történt baleset után nemcsak a próbajáratokat állították le a vizsgálat idejére, hanem a rövidebb CAF-okat is, így a 3-ason megint kizárólag a régi hannoveri szerelvények közlekedtek.
A BKK pénteki délutáni közleményében megerősítették azt, amit a főpolgármester mondott: alapvetően emberi mulasztás miatt következett be a baleset, amely a vizsgálat szerint nem vezethető vissza a fékrendszerben, vagy a járművezérlő rendszerben megjelenő meghibásodásra. A biztonság fokozása érdekében fejlesztették a jármű szoftverét, így a rövid CAF villamosok november 21-én, szombaton újra forgalomba állhatnak.
A menetregisztrálóból kiolvasott adatok alapján megállapítható volt az is, hogy a nedves, csúszós pálya alacsony súrlódási képessége miatt a járművezető az üzemi féket használva nem tudta megfelelően lassítani a villamost. Annak ellenére sem, hogy a járművön a csúszásvédelem megfelelően működött.
A villamosvezetőnek vészféket kellett használnia, de a sínfék nem működött a járművön. Ennek az volt az oka, hogy a próbafutás előtt akkumulátortöltést végeztek a járművön, de a töltés után a sínfék-áramkört védő kismegszakítót elfelejtették visszakapcsolni, emellett a sínfék üzemképességéről a próbafutás előtt és alatt nem győződtek meg. További elemzést igényel még, hogy a járművezető kellő körültekintéssel, az időjárási viszonyoknak megfelelő módon közelítette-e meg a másik járművet, amivel a sínfék használata indokolatlan lett volna – fogalmaznak a hivatalos magyarázatban.
Azt ígérik: a baleset tapasztalatai alapján a gyártó, a BKK és a BKV olyan fejlesztést hajtott, illetve hajt végre az új villamosokon, amelyek az automatizálás további növelésével az ilyen típusú tévedés kockázatát kizárják, illetve minimálisra csökkentik – azt közölték, hogy ez pontosan mit jelent. Valószínűleg arról lehet szó, hogy a járművezetőnek ezután jelzi a rendszer, ha a fent említett kismegszakított nem kapcsolták vissza.
A rövid CAF villamosok szombattól ismét szállítanak utasokat. A hosszú, 56 méteres villamosok tesztelését folytathatják, ha a közlekedési hatóság megadja ehhez az engedélyt.