Az Index információi szerint a magyar gyártóval együttműködést kereső kínai cég szakemberei is ott voltak azon a buszon, amelynek szerdai próbajáratán kiesett két hátsó kerék, és az egyik súlyos sérüléseket okozott egy gyalogosnak. Azt nem tudni, hogy a történtek befolyásolják-e a kínaiak szándékát. A gyalogos, egy férfi, szilánkos lábszártörést és medencesérülést szenvedett. A meghibásodott busz egy prototípus, és nem a BKV-hoz kerülő flotta része.
Szerda délután estek ki egy új, Modulo típusú midibusz kerekei a XI. kerületben, a Gárdonyi térnél és az egyik eltalált egy gyalogost, aki súlyosan megsérült.
A meghibásodott elektromos jármű is ugyanolyan színű, mint a budapesti buszok, vagyis égszínkék, de a Mabi-Bus Kft. közleménye szerint az övéké a busz, egy prototípusról van szó, kereskedelmi forgalomba nem került, csak a szerdai bemutató miatt engedték közforgalomba. A jármű nem része annak a húsz darabos flottának, amelyet a BKV vásárolt. A Modulo buszoknak megvan a típusengedélyük, és minden szükséges vizsgálaton megfeleltek – tették hozzá.
A cég egyik elektromos hajtású Modulo C 68e prototípusának bemutatóútján estek le menetközben a tengelyről valamiért a bal hátsó kerekek. A rendőrség mind a hat rögzítő csavart megtalálta a helyszínen. Az egyik elszabadult kerék eltalált egy gyalogost. A Totalcar szerint a férfi szilánkos lábszártörést és medencesérülést szenvedett, kórházba vitték.
A Mabi-Bus közleményében megerősítették, hogy megsérült egy gyalogos, eszméleténél volt, és a mentők kórházba vitték. A cég szerint hivatalos orvosi jelentés még nincs, a hozzátartozóktól tudták meg, milyen sérülései vannak a férfinak. Az ügyben belső vizsgálatot indított a Mabi-Bus. A rendőrség ugyancsak vizsgálódik.
A Mabi-Bus közleményében az is olvasható, hogy a számos magyar és nemzetközi díjat nyert Modulo C 68e típusú buszok már több ezer kilométert tettek meg sikeresen. Március elején egy ilyen Modulo teljesítette a Budapest – Párizs távolságot, elsőként az elektromos buszok történelmében – jelezték. A hvg.hu is bemutatta korábban az új buszt.
Nem húzták meg a csavarokat?
A Totalcar azt írja: a fényképek alapján egyáltalán nem kizárható, hogy a Modulo kerékcsavarjait nem húzták meg, és meg lazultak, mivel a csavarorsók a helyükön vannak, nem törtek le. Ez azonban csak feltételezés – jegyezték meg. Az elektromos Modulo buszokkal több forrás szerint az lehet a baj, hogy a prototípusok nem futottak eleget – függetlenül attól, hogy tényleg a nem meghúzott kerékanyák okozták-e a balesetet, vagy sem.
A buszoknál nem ritka az egymillió kilométeres futásteljesítmény sem, ez a prototípus kétezer kilométert futott, ugyanaz a példány, amit a korábbi sajtóeseményeken is mutogattak az újságíróknak – írják a cikkben.
A lenyomott kínai cég képviselői is láthatták a kieső kerekeket
Az Index szerint az utóbbi évek legdinamikusabban fejlődő közlekedési cége a MABI, ami az informatikai piacon biztos lábakon álló Evopro projektje. A cég még szinte bábállapotban ütött ki olyan vetélytársakat, mint a Siemens-Rampini, vagy a kínai BYD, lenyelte az Ikarust, és gyorsan megrendeléshez jutott egy teli piacon.
Egyrészt megnyerte nemrég a BKV 75 darabos, direkt PKD-s szállításra kiírt tenderét. Itt olyan buszokról van szó, amelyeket részben összeszerelve szállítanak le, és a végső munkát a BKV-nál fejezik majd be. Másrészt tavaly decemberben a BKV 20 darab Modulo C 68e elektromos buszt rendelt a társaságtól, négymilliárdos kormánytámogatással.
Utóbbi tenderen a világ egyik legismertebb elektromosbusz-gyártóját, a kínai BYD-et is kiütötte a nyeregből. A BYD igazgatója felháborodott a BKK lépésén, de az Index információi szerint hamarosan stratégiát váltott, és az Evopróval való együttműködési lehetőségeket kereste.
Úgy tudni, hogy pont egy ilyen kooperációt előkészítő bemutatón vettek részt a kínai szakemberek a Modulo próbajáratának a fedélzetén, amikor a kerékkiesés megtörtént szerdán.
Ha kíváncsi az ügy fejleményeire, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.