BrandContent BKIK 2022. december. 11. 15:30

Tisztítószerek helyett pezsgőtabletta?

Második alkalommal rendezték meg a fenntartható és társadalmilag érzékeny kis- és középvállalkozások számára azt a mentorprogramot, ami a cégeket a nagyvállalatokkal és a civil szervezetekkel hozza össze a hosszú távú együttműködés reményében. A győztes pezsgőtablettával váltaná ki a háztartások tisztítószereit, de a legjobbak között akad olyan vállalkozás, ami az ápolóhiányra keresi megoldást vagy a nők karrierváltásának lehetőségeit és történeteit járja körbe. Az év végével lezárul a program, de hamarosan újra lehet jelentkezni.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara régóta nyitott a társadalmi hasznossággal bíró vállalkozási formák felé, és olyan együttműködések kiépítésére is törekszik, ahol a non- és forprofit szervezetek kooperációját támogathatja. Miközben egyre nagyobb elvárás az üzleti szereplőktől a fenntartható és felelős működés gyakorlati megvalósítása, a kisebb vállalkozások a társadalmilag hasznos működés terén kevesebb tapasztalattal rendelkeznek. Éppen ez a gondolat hívta életre a Bridge to Benefits Mesterkurzust, amely a felelős vállalkozások képzési programjára koncentrál.

„Szemléletformáló programunk a kisvállalkozásokat szeretné segíteni abban, hogy a társadalmi és környezeti hasznosság szempontjait integrálják a mindennapi üzleti működésükbe. Ehhez nagyvállalati, önkormányzati és civil mentorok közreműködésével biztosítunk nekik támogatást egy innovatív tudásmegosztási folyamaton keresztül” – mondta Harsányi Mónika, a programot koordináló BKIK Projektmenedzsment Irodájának vezetője. A program ötlete akkor született, amikor 2020-ban egyik nemzetközi projektjükben fókuszba került a nonprofit, a forprofit és a civil szféra összekapcsolása, szervezeti együttműködések fejlesztése révén. Azt látták ugyanis, hogy nagyvállalati oldalról a CSR, a fenntarthatósági, illetve a civil-vállalati együttműködések terén rengeteg kiváló példa létezik Magyarországon – amelyek akár többek egyoldalú adományozásnál –, ugyanakkor a kis- és középvállalkozásoknak kevesebb tapasztalatuk van ezen a téren. Nekik tehát érdemes lenne megmutatni, hogy a környezeti és társadalmi hasznosságra való törekvés vagy az alapján való működés nem ellentétes a forprofit irányokkal. Lehet úgy is egy vállalkozás profitorientált, hogy mindeközben fenntartható is – mondta el Harsányi Mónika.

Együtt gondolkodni a nagyokkal

A vállalkozások nyílt pályázati felhívásban juthattak be az idén tavasszal elindult Bridge to Benefits Mesterkurzus hathetes képzésére. „A programba egy konkrét fenntarthatósági ötlettel lehetett pályázni. A jelentkezők közül minden esetben igyekszünk kiszűrni a legagilisebbeket, hiszen a kiválasztott tíz-tizenöt vállalkozással hetekig rendkívül intenzíven dolgozunk együtt” – magyarázta a szakember.

A mesterkurzuson szó esik minden olyan témakörről, amelyek megismerése fontos a ,,jövőálló” vállalkozássá alakuláshoz, ezzel párhuzamosan a kkv-k minden modul után és között egyéni, illetve csoportos mentoring támogatással fejlesztik a projektjeiket, hogy aztán a kurzus hetedik, egyben záró alkalmán megméressék magukat a nagyvállalati és civilszervezeti mentorokból álló zsűri előtt. „A pitch elsődleges célja, hogy megmutassák a cégek, hogy ráálltak a fenntarthatósági vágányra. Ilyenkor prezentálják, milyen üzleti modellel lesznek jövőállóak, illetve bemutathatják, hogy a hosszú távon fenntartható működésükhöz miben kérnek támogatást, együttműködést” – magyarázta a szervező. „A program win-win helyzetekre törekszik, a nagyvállalatok is úgy jönnek ide, hogy tanuljanak a kkv-któl: megismerjék ennek a rendkívül sokszínű vállalkozói körnek a mindennapi kihívásait és céljaikat a fenntarthatóság terén. Az együtt gondolkodás a program sikerének kulcsa.”

A példaértékű együttműködés keretében megvalósult programhoz idén már 30 szervezet – köztük kiemelkedő hazai nagyvállalatok, civilszervezetek és önkormányzat - csatlakozott mentorként. Mindegyik mentor üzleti tevékenységében kiemelt faktor a fenntarthatóság és ennek való megfelelő üzleti működés. A program a megvalósítók oldalán is maga az együttműködés, hiszen a kamara a Civil Impact és Majoros Zsuzsanna társadalmi-vállalkozási szakértő közreműködésével tervezi és vitelezi ki jövőre immáron már harmadik felvonásban.

Az együttműködő nagyvállalatok, illetve civil szervezetek a nyertes kiválasztása mellett további felajánlást is tehetnek az általuk relevánsnak ítélt projektek megvalósításának segítésére is. Ennek megfelelően a Bridge to Benefits Mesterkurzuson részt vevő további vállalkozások is tárgyalhattak többek között mentori együttműködés, beszállítói kapcsolatok, befektetés, egyéb pénzügyi és nem pénzügyi eszközök és kapcsolati tőke mozgósítása kapcsán is.

Inspiráló vállalkozások a fenntarthatóság és a társadalmi felelősségvállalás jegyében

A mesterkurzus végén, a pitch után a nagyvállalati mentorok szavazatai alapján hirdetnek nyertest. Ebben az évben az első három legjobban értékelt projekt kapott támogatást a kamarától: projektenként ezer euró értékben készíthettek el egy-egy animációs promóciós videót, amelyre egy egyhónapos social média kampány épült.

Az idei első helyezett, a műanyagszennyezés csökkentéséért dolgozó EcoHills projektjét az év végéig inkubálják a szervezők.  A projekt Uzoni Dávid és Chrobák Adrián nevéhez fűződik, akik a Cleanspire nevű, pezsgőtabletta alapú tisztítószerekkel szeretnék megoldani, hogy ne kelljen kompromisszumot kötni a hatékony takarítás és a fenntarthatóság között. Ígéretük szerint termékükkel műanyagmentesen, ugyanakkor a megszokott módon és hatékonysággal takaríthatunk.

A Bridge to Benefits másik kiemelkedő ötlete a Healing Communications projektje, a Healers lett. Ez a krízismenedzsment-program a kritikussá vált ápolóhiány enyhítését célozza az által, hogy törődést, tudást, motivációt és gyakorlati segítséget nyújt az ápolóknak. A Healers célja, hogy hozzájáruljon a munkaerő megtartásához, segítse az új dolgozók toborzását, csökkentse a pályaelhagyók számát a szektorban.

A harmadik kiemelt pályázat a Női Váltó kezdeményezés, amely négy éve egy magazinként indult. Az alapító Békéssy Olga 18 évig dolgozott az RTL hírigazgatóságán díjnyertes szerkesztő-riporterként, majd a gyerekei születése után karriert váltott. A Női Váltó témái között olyan témák szerepelnek, mint a vállalkozásindítás és -fejlesztés, a kismamák visszatérése a munkaerőpiacra, vagy az ötvenesek álláskeresése. A Női Váltó mára kinőtte a magazin kereteit: a BKIK Bridge to Benefits programjába is akkor jelentkeztek, amikor úgy döntöttek, hogy létrehozzák a Női Váltó Alapítványt az általuk képviselt témák támogatására.

Kiknek érdemes jelentkezni?

Kiknek érdemes jelentkezni?

Januártól ismét elindul a program, ahová a szervezők továbbra is várják azon vállalkozások jelentkezését, akik tudnak azonosulni az irányelvekkel, és egy már kész projekt ötlettel rendelkeznek, amelyet a felhívás keretében benyújtanak. A mesterkurzus során a jövő évben is tíz-tizenöt kiválasztott vállalkozással foglalkoznak majd, mert így tudják biztosítani, hogy a program végén a mentoráció sikeres legyen.

Annak érdekében, hogy elinduljon a szemléletformálás a vállalkozások közt minél szélesebb körben, a program egy roadshow-ra indul: november 17-én Kalocsán, 30-án Szombathelyen, december 6-án pedig Budapesten egy félnapos fenntarthatósági workshop keretében a témában kiváló szakértőkkel járják körbe a környezeti és társadalmi fenntarthatóság különböző aspektusait. A rendezvényekre a regisztráció nyitva áll. A workshopokon ráadásul előregisztrációra is lehetőség nyílik a januárban megjelenő Bridge to Benefits program pályázati felhívására.

 

További információ itt, illetve ezen az oldalon érhető el.

A tartalom a BKIK támogatásával, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hgv.hu szerkesztősége nem vett részt.