Mi kell ahhoz, hogy az üzemeltetője és a használója is egyformán elégedett legyen egy céges autóval? Fehér Tamással, a Colas magyarországi cégcsoportjának flottavezetőjével beszélgettünk
Hányféle szempontnak kell megfelelnie egy céges autónak? Létezik-e egyáltalán az ideális céges autó?
Fehér Tamás: Egészen speciális a cégautók helyzete, hiszen egymással néha szöges ellentétben lévő területeken is helyt kell állniuk. A sokrétű felhasználhatóság mellett a cégek szempontjából a biztonság, a minél olcsóbb finanszírozás és a lehető leggazdaságosabb üzemeltetés játszik főszerepet. A munkavállalóinknak ezzel szemben a kényelem, a magas felszereltség, a műszaki specifikációk vagy éppen a külcsín a fontosabb. A Colas Magyarországon egy nagyjából 600 autóból álló flottát üzemeltet. Építőipari cégként rendkívül eltérő igényeknek kell megfelelni a munkakörökhöz rendelt gépkocsik kiválasztásánál. Például a művezető munkakört betöltő kollégáink legtöbb idejüket a munkaterületen töltik, a legváltozatosabb időjárási körülmények és terepviszonyok között. Számukra jelenleg az egyik legideálisabb választás a Suzuki Vitara 1.4T AllGrip, összkerék-meghajtásos modellje.
Mióta működnek együtt a Suzukival?
F.T.: A Colas Magyarországra érkezésének évében tette le alapkövét a Suzuki Esztergomban. 1992-ben kezdődött a termelés, ekkor gördült le az első hazai gyártású Swift. Különösen büszkék vagyunk arra, hogy a két cég között az együttműködés már akkor elkezdődött. A Vitarák használatát Magyarország számára megjelenésük óta egyedileg engedélyezte a Colas nemzetközi központja, de regionálisan nem szerepelt a kínálatban. A covid kapcsán azonban az ellátási láncok lelassulása olyan extrém helyzetet teremtett, ami kiváló lehetőséget biztosított a Suzuki számára. A modell bizonyított, így bekerült a regionális car policy-be is. Jelenleg 72 darab Suzuki van a magyarországi flottánkban, főleg Vitara, de van S-CROSS is.
Melyek a legnagyobb előnyei ezeknek az autóknak céges oldalról?
F.T.: Elsőként a megbízhatóságot említeném. Az általunk használt autók négyhengeres, turbós, mild hybrid benzinmotorjaihoz a kötelező éves olajcserén kívül szinte soha nem kell hozzányúlni. A meghibásodási mutatót tekintve vezető helyen állnak az egyik legkisebb hibaszázalékkal. Lehet, hogy nem a legkorszerűbb, de az egyik, ha nem a legmegbízhatóbb technikát képviselik.
Az autók ezen tulajdonságát a lízingcégek is figyelembe veszik, látják az alacsony üzemeltetési költségeket, és ez hozzájárul a riválisokhoz képest jóval kedvezőbb havi operatív bérleti díjak eléréséhez. A Vitarák kiemelkedően magas maradványértéke tovább csökkenti a végleges díjak meghatározását.
Mi a helyzet a másik oldal elvárásaival? Mik a felhasználók tapasztalatai?
F.T.: Nálunk többek közt a művezetők azok, akik − munkakörükből adódóan − a legtöbbet dolgoznak munkaterületen. Szó szerint télen-nyáron, napsütésben, hóban, sárban. Amikor megtudták, hogy Suzukit kapnak, szkeptikusan fogadták, többen ezt szóban és írásban is tudtomra adták. Az első darabok átvétele után azonban rendkívül kedvező visszajelzések érkeztek. Büszkén osztották meg első tapasztalataikat velem. Munkatársaink és a Colas vezetői számára is az egyik legfontosabb szempont, hogy az autók gond nélkül és biztonságosan teljesítsenek a száraz, csúszós, saras, nehezen járható terepviszonyok mellett is. A használók elégedettségét jól tükrözi, hogy a legtöbben már harmadik alkalommal választják a modellt. A kollégáknak az kellett, hogy beleüljenek és megismerjék. Komfortos, modern, abszolút szerethető autó. A legnagyobb erénye talán, hogy észrevétlenül bizonyít. A motorháztető alatt található hagyományos technológia ellenére fokozott használat mellett is rendkívül kedvező a fogyasztása.
Hogy látja a jövőt?
F.T.: A kínai márkák érkezésével egyre élesebb lesz a helyzet a piacon. Ez a Suzukit is érinteni fogja, főleg a kisautók tekintetében. Ugyanakkor a kínai gyártókkal kapcsolatban mind a lakosságban, mind a cégekben van még némi bizonytalanság a szervízhálózat nagyságával és annak gyakorlati működésével kapcsolatban, illetve fenntartásokkal kezelik a garancia és a megbízhatóság kérdését is. Mindezek csak hosszútávú használat során derülnek majd ki. A Suzukinak jelenleg ebben hatalmas előnye van az új szereplőkhöz képest.
Vállalati szempontból kiemelkedően fontosak továbbá az importőrök stratégiái. A kielégítő modellpaletta mellett az ügyfelek a kiszámíthatóságot keresik, ennek pedig a megfelelő árazási stratégiában is meg kell jelennie. Jól látható határvonalak szükségesek a magánszemélyek, KKV-k és nagyvállalatok ajánlatai között mind árban, mind szolgáltatásban. A környezetvédelmi szempontok, az energiahatékonyság még nagyobb hangsúlyt fog kapni a jövőben, a zöld energia életünk megkerülhetetlen része lesz. A nagyvállalatok erre fokozott hangsúlyt fektetnek, így a car policykben is hamarosan áttörések várhatóak. Én ezért is várom izgatottan a Suzuki első villanyautóját, jelenlegi nevén az eVX-et.
Egy vállalati autó kiválasztásánál a megbízhatóság az egyik legerősebb érv, amely elősegítheti a döntést az egyik, vagy a másik márka irányába. A Suzukik meghibásodási aránya a felhasználók tapasztalatai alapján rendkívül alacsony. Ez különösen fontos akkor, ha valaki munkaautónak választ Suzuki Vitara vagy S-CROSS modellt, hiszen minden állásban töltött óra jelentős költségveszteséget jelenhet a vállalat számára. A költségek miatt egyébként sem kell aggódniuk azoknak, akik Suzukit választanak flottaautónak, hiszen már egy darab megvásárlásával is jelentős flottakedvezmény érhető el. |
Az oldalon elhelyezett tartalom a Magyar Suzuki Zrt. megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap nem vett részt.