A kreativitást parancsszóra nem egyszerű előcsalni, de nyomás alatt sem lehetetlen feladat, hogy kihozzuk magunkból a maximumot. Ha elsajátítunk pár technikát, bárhol, bármikor képesek lehetünk fókuszáltan ötletelni.
Legyen szó egy munkahelyi vagy azon kívüli projektről, nem mindig jutnak eszünkbe használható koncepciók. A kreatív gondolkodást erőltetni nem lehet, ugyanakkor azon tudunk segíteni, hogy fejlesszük magunkat ezen a téren. Dolgozhatunk csapatban, megoldhatunk egy feladatot egyedül, a lényeg, hogy valahogy előhozzuk a projekthez kapcsolódó legjobb ötleteteket. Hogy mindezt hogyan tegyük, abban támogathatnak minket az alábbi technikák.
Brainstorming hatékonyan
Ezt a szót már biztos, hogy már milliószor hallottuk, de az már kevésbé garantált, hogy mindig volt is értelme a nagy reményekkel összehívott ötletelésnek szánt megbeszéléseknek. Hogy hatékonyak legyenek, meg kell tanulnunk hatékonyan brainstromingolni. Mivel ez egy gyűjtőfogalom, rengeteg technika létezik arra, hogy egy csapat hogyan oldjon meg egy adott feladatot a cégnél. Az egyik alapmódszer, hogy mindenekelőtt konkretizáljuk a megoldandó feladatot vagy problémát, és adjunk meg egy időintervallumot, ami alatt mindenki bedobálhatja az ötleteit. Amikor letelik a stopper, közösen megbeszéljük, hogy melyik irány felé érdemes menni, és abból kiindulva haladhatunk tovább az ötleteléssel. Ne felejtsük el, hogy jó ötletek csak akkor születnek – vagy akkor merjük kimondani őket –, ha magabiztosnak érezzük magunkat, és tudjuk, hogy akkor sem kell rosszul éreznünk magunkat, ha később kiderül, nem működőképes a tervünk. Fontos, hogy mindenkinek megadjuk a tiszteletet, és egy biztonságos környezetet teremtsünk a megbeszélésen.
Ha van kedvünk, kipróbálhatjuk a fordított brainstormingot is, amikor szintén időre megy a folyamat, viszont egy másik oldalról közelítünk a megoldáshoz úgy, hogy direkt rossz elképzeléseket mondunk be. A negatívtól haladunk pozitív irányba, hogy végül eljussunk a végső megfejtéshez. Ezen kívül működhet az is, ha mindenki egy cetlire írja fel az ötleteit, amit aztán egyenként – akár név nélkül – olvasunk fel az idő lejárta után: így azok is könnyebben szárnyalhatnak, akik szégyenlősebbek, és nehezebben nyílnak meg egy céges környezetben.
Ötletelés Samsung okoseszközökön A brainstorminghoz elég egy fehér tábla vagy egy papír és egy ceruza, ugyanakkor rendkívül megkönnyítheti a dolgunkat a technika. A Samsung Galaxy S9 tableteken nemcsak egyszerűbb, de sokkal élvezetesebb is lehet az ötletelés, amiben óriási segítséget nyújthat a GoodNotes[1] applikáció. Az alkalmazásban rengeteg sablont találunk a napunk rendszerezéséhez, illetve összeállíthatunk gondolattérképeket is, hogy átlássa a csapat az egész projektet. Különböző színekkel választhatjuk el egymástól az egyes témákat, és ahelyett, hogy a meeting után valakinek digitalizálnia kéne az ott elhangzottakat, egy gombnyomással megoszthatjuk a kollégákkal a fájlokat, amihez később bármikor hozzáírhatunk újabb megjegyzéseket. [1] A GoodNotes alkalmazást külön kell letölteni a Galaxy Store kínálatából, és 1 év térítésmentes használat jár hozzá. Ha a térítésmentes teljes verzió használati időtartama lejár, vásárlásra lesz szükség. A szolgáltatás feltételei országonként és régiónként eltérőek lehetnek. |
Játék a szavakkal
Sokszor egy ötletelési folyamat olyan messziről indul, hogy úgy érezzük, soha nem érünk el a célhoz. Pedig éppen ez az út segít abban, hogy minél jobban menjen a csapatmunka, és együttes erővel sikerüljön rájönni egy megoldásra vagy végigvinni egy sikeres kampányt. Hasznos lehet, ha egy fehér táblára felírjuk a projekt hívószavát és véletlenszerűen szavakat keresünk hozzá, bármit, ami eszünkbe jut a témáról. Mikor a bekiabálás után ránézünk a teleírt táblára, gyakran villan fel a kollégák feje felett a villanykörte, és sikerül egy következő szintre lépni a munkában.
Sokan érezhetik úgy az irodában, hogy kizárólag egyedül haladnak, és akkor éreznek igazi elégtételt, ha önállóan sikerült megoldaniuk valamit. Ugyanakkor csapatban általában több és jobb ötlet születik, és megtanulhatunk osztozni a dicsőségen. Amikor egy brainstormingra kerül sor, a csoportvezető kisebb csapatokra oszthatja a társaságot, akik a korábban már említett fehér táblán gyűjtik össze a gondolataikat szavak formájában. A feladat után a vezető körbemegy, ihletet merít a többiek munkájából, és azok alapján írja fel az ötleteit, amit már szintén egy nagyobb körben meg tudnak beszélni.
A vizualitás és a szerepjáték ereje
A filmes és a reklámos világban nem ismeretlen a storyboard fogalma, és egy-egy esetben más területen – akár social média kampányoknál, üzleti ajánlatoknál vagy prezentáció-tervezeteknél – szintén hasznos lehet az alkalmazása. Ilyenkor képregényszerűen, képkockákra lebontva vizualizáljuk vagy szövegesen foglaljuk össze az ötleteinket és azok menetét, hogy kivitelezés előtt rendszerezhessük azokat. A technika segít abban, hogy mindenki lássa a végső verzió előtti víziónkat, amihez könnyedén hozzáadhatunk vagy kivehetünk belőle egyes részeket.
A szerepjáték ugyancsak kifejezetten praktikus lehet egy vállalatnál – például egy termékfejlesztés során –, hogy belehelyezkedjünk akár az ügyfelek, vásárlók helyzetébe. Hogy működjön és legyen is értelme a módszernek, szükséges a résztvevők nyitottsága, illetve, hogy a kollégák megbízzanak egymásban.
Gondolattérkép (mind mapping)
Az asszociációra alapuló gondolattérképezés kommunikációs módszerének bevezetése Tony Buzan nevéhez fűződik. A problémát vagy központi felvetést a tábla vagy egy papír közepére írjuk, és abból kiindulva írunk további kapcsolódó gondolatokat, ami csak eszünkbe jut. Azokból újabb ötletek ágazhatnak, és így tovább, amíg késznek nem érezzük a táblát. Ha ránézünk csoportosított ötlethalmazokra, láthatjuk a kapcsolatot közöttük, és a gondolattérkép egy nagyszerű vizualizációs eszköz lehet, hogy meglássuk az addig láthatatlan linket az egyes területek között.
Az elképzeléseink képeken és hangulatokon keresztül
Amikor mi szeretnénk átadni egy nehezen megfogható vágyat valakinek, vagy éppen dizájnerként minél pontosabb képet akarunk kapni az ügyfél elképzeléseiről, akkor jöhet jól egy ügyesen összerakott mood board. Legyen szó akár egy reklámtervről vagy belsőépítészeti munkáról, esetleg grafikai feladatról, sokszor szembesülhetünk azzal a problémával, hogy ügyfélként nehezen tudjuk szavakba önteni a kéréseinket. Ilyenkor gyakran előfordul, hogy a cégtől kapott végeredmény végül csalódást okoz, és mindenki boldogtalan: a megbízó nem azt kapta, amit szeretett volna, a megbízott vállalkozó pedig feleslegesen dolgozott. Hogy megspóroljunk jó néhány kör egyeztetést, illetve el nem fogadott tervet, érdemes lehet mood boardot készíteni, hogy azon keresztül belelássunk a másik fejébe. Amikor például egy arculat megtervezésével bízunk meg valakit, jó ha összeállítunk egy ilyen táblát vagy irányzott kérdések segítségével a dizájner rakja össze nekünk, mi is az elképzelés. Hogy minél jobban megértse a másik, mit szeretnénk, összegyűjthetünk egy csomó képet, hogy milyen hangulatot szeretnénk átadni a végén: válogathatunk képeket, stílusokat, anyagokat, színeket, textúrákat, és bármit, amivel a tervező közelebb jut a megoldáshoz.
A képekkel való kommunikáció azonban nemcsak egy dizájnfeladatnál hozhatja el a megoldást. Egy ötletelési folyamatnál ugyancsak előhívhatunk fotókat és illusztrációkat: kiválaszthatunk egy, a kampányt vagy problémát szimbolizáló képet, és azt dobhatjuk be a közösbe, hogy a kollégák sorba mondják el, mi jut róla eszükbe. Sokszor magunk is meglepődünk, hogy mikre asszociálunk, és azok hogyan vihetik előre a munkát. A lényeg, hogy legyünk befogadóak, hogy szárnyalhasson a kreativitásunk.
Az oldalon elhelyezett tartalom a Samsung megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.