Ma már csak nyolc másodperc jut egy fiatal figyelmének felkeltésére az információáramlás felgyorsulása miatt. Az infokommunikációs technológiák (IKT) terjedése viszont komoly lehetőségeket is rejt az oktatásban, igaz, ez alkalmazkodást igényel a pedagógusoktól is.
Alapjaiban formálja át az oktatást a digitális technológiák gyors elterjedése és fejlődése: ez nem csak az új eszközök és alkalmazások megjelenése miatt van így, hanem azért is, mert a digitális technológia bevonása hihetetlen mértékben kiszélesíti mind a gyerekek, mind a pedagógusok lehetőségeit. A tapasztalatok szerint persze a technológiai ismeretek területén a gyermekek többnyire előrébb járnak, mint a tanáraik, amely utóbbiak részéről gyors alkalmazkodóképességet, és nyitottságot követel meg.
Az IKT eszközök használata révén versenyképesebb tudáshoz juthatnak a diákok, emellett olyan alapkészségeket sajátíthatnak el, amelyek nélkülözhetetlenek a jelenkor munkaerőpiacán. Nádori Gergely, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium oktatója szerint a 21. században már változnak az elvárások, felértékelődik a projektmunka, az együttműködés, a problémamegoldás és az IKT alkotó használata. „A tárgyi tudás megszerzése is fontos, de csak egy eleme az egyre összetettebb tudás koncepciónak: a lényeg a tudás megszerzésének és megteremtésének képessége lesz” – hangsúlyozta Nádori Gergely.
Az oktatási rendszer alkalmazkodását elengedhetetlenné teszi az információáramlás felgyorsulása is. A Potter 2013-as felmérése szerint az emberek olyannyira hozzászoktak a gyors információáramláshoz, hogy mindössze 13 milliszekundum alatt képesek egy kép üzenetét megfejteni. A Statistic Brain saját, az Y generáció – az 1980 és 2000 között születettek – információfogyasztási szokásait vizsgáló tavalyi kutatása pedig azt állítja: az elmúlt 15 évben az emberi figyelemküszöb 12 másodpercről 8-ra esett vissza. Ez azt jelenti, hogy a közlőnek csupán 8 másodperc áll rendelkezésére, hogy felkeltse egy mai fiatal figyelmét.
A Microsoft több csatornán keresztül is támogatja a digitális technikai eszközök használatát Magyarországon is |
A múlt év novemberétől 150 ezer tanár és oktató ingyen használhatja a Microsoft legmodernebb, felhőalapú Office 365 ProPlus programcsomagját öt PC-n vagy Mac-en, illetve további öt különböző mobileszközön a kibővített Microsoft Tisztaszoftver Program keretében. A dokumentumok tárolására 1 terrabyte méretű OneDrive tárhelyet biztosít a Microsoft, tökéletes mobilitást biztosítva, hiszen a dokumentumaihoz minden tanár bármikor, bárhonnan hozzáfér. A vállalat négy évvel ezelőtt bevezetett Digitális Oktatási Alapcsomagja keretében pedig a diákok számára érhető el teljesen ingyenesen az Office 365 csomag. „A Microsoft hisz abban, hogy a kódolás a digitális írástudás alapja, segítségével olyan 21. századi készségeket tudnak elsajátítani a fiatalok, mint a kreativitás, logikus gondolkodás, vagy épp problémamegoldó képesség. Ezzel pedig később sikeresen tudnak érvényesülni a munkaerőpiacon, különös tekintettel az IKT területre, így a vállalat fontosnak tartja, hogy bárki, bárhol, bármikor megismerkedhessen a kódolással” – nyilatkozta Grósz Judit, a Microsoft Magyarország marketing és operatív igazgatója. A vállalat szerint a digitális írástudás fejlesztése elengedhetetlen, ha csökkenteni szeretnénk a szakemberhiányt az informatika területén, és lépést kívánunk tartani a fejlett országok gazdaságait már meghatározó technológiai forradalommal. |
A Microsoft 2012-ben elindította globális YouthSpark kezdeményezését, amelyben számos civil együttműködő partnerrel, több mint 50 programmal támogatja a fiatalok pálya-és életkezdési lehetőségeit. A program fontos része a fiatalok, és különösen a lányok támogatása, karrierlehetőségek felvázolása. Idén április 27-én kerül sor a Lányok Napja kezdeményezésre, amely során több mint 200 lányt lát vendégül a Microsoft az irodájában.
A Microsoft programcsomagjának egyre szélesebb körű alkalmazása viszont hamarosan érezteti hatását a munkaerőpiacon is: a rutinos Office 2016 felhasználók, így a most és a jövőben végző egyetemisták számára például már ismert lesz a csoportos dokumentumszerkesztés, a fájlokat pedig csak a felhőbe mutató hivatkozásként osztják meg a munkatársaikkal.