Ha már egy gyerek is utazik az autóban, jóval több dologra kell odafigyelni, mintha egyedül, utas nélkül autóznánk. Szakembert kérdeztünk arról, mire ügyeljünk ilyenkor, legyen szó városi, szaladgálós kisautóról vagy nagycsaládok számára is ideális, nagyobb modellről.
Tapasztalt szülőknek a szeme sem rebben, egyik kezükkel a gyereket szíjazzák be a gyerekülésbe, a többi végtagjukkal egyszerre tartják nyitva az ajtót, pakolják a nyuszimotort és a plüssállatokat a helyükre, az igazán rutinosak ilyenkor még ráadásul a kisebbik/nagyobbik tesót is üzembiztosan fogják, nehogy kilépjen az autó takarásából.
Sok szomorú példát lehet azonban látni, amikor anyuka-apuka felkapja a gyereket az óvodánál vagy az iskolánál, beülteti a gyerekülésbe, de a biztonsági öv használata nélkül indul el, mondván, úgyis csak 2-3 saroknyira lakunk innen. Igen ám, de sajnos, akármilyen modern, biztonsági szenzorokkal, műszerekkel ellátott autóról van is szó, egy hirtelen fékezésnél a fizika ugyanúgy működik, mint egy olcsóbb autó esetében. Nem is kell gyorsan menni, már 20-30 km/h sebességnél kizuhanhat a gyerek az ülésből, ha nincs megfelelően rögzítve, ötvenes tempóról fékezve pedig olyan erővel csapódik az előtte lévő ülésnek – vagy rosszabb esetben az első szélvédőnek – mintha a második emeletről zuhanna le.
Nem kell azonban felelőtlennek sem lenni, sok kisgyerekes szülő csak a fejét vakarja, amikor körülnéz, hogy milyen gyerekülést is kéne beszereznie, hogy a gyerekét biztonságban tudja. Ilyen és ehhez hasonló kérdésekkel fordultunk Albert Péterhez, az ingyenes vezetéstechnikai képzéseket nyújtó Ford Driving Skills for Life vezető tréneréhez, hogy megtudjuk, milyen veszélyforrások leselkednek a kiskorú utasokra.
Merre nézzen a gyerekülés?
A gyerekülésekből többféle verzió is létezik, így nem nehéz elveszni a különféle termékek között. Nagyon nem mindegy azonban, hogy mekkora gyereket milyen készségbe ültetünk bele.
„A legfontosabb szabály az, hogy a 9 kg-nál kisebb csecsemőket semmilyen esetben sem szabad menetirányba fordítani, még abban az esetben sem, ha az adott ülés mindkét irányban rögzíthető” – figyelmeztetett Albert Péter. „Nyugat-Európában egyre gyakoribb nézet, hogy 12-18 hónapos korig ültessük a gyereket háttal, mivel a nyaki izomzat akkorra erősödik meg annyira, hogy vészhelyzetben sem lendül előre kritikus mértékben a fej. A probléma ott adódik, ahogy a gyerek értelme nyílik, egyre érdeklődőbbé válik a külvilág iránt, azaz egyre kevésbé hajlandó háttal ülni. De akármerre is forduljon a gyerek, a legfontosabb a gyerekülés előírás szerinti rögzítése, illetve a gyerekülés biztonsági övének vagy csatjának, illetve ezek szabályos elvezetésének ellenőrzése, megfeszítése minden egyes beszállás alkalmával!”
Ahol pici gyerek ül az autóban, ott bizony megszaporodnak a plüssállatok, cumi, cumisüveg vagy ivópohár és hasonlók, a kreatív szülők pedig bármit kitalálnak, csak a porontyuk viselje el balhézás nélkül az autóutat. Nem egy autóban látható például befőttesgumival vagy más hasonló „sufnimegoldással” az első ülés fejtámlájának a hátuljára erősített táblagép, hogy a kicsi például rajzfilmet nézhessen autózás közben. Ez – és a hasonló „praktikák” – azonban nem kifejezetten biztonságosak.
„Nagyon fontos, hogy az autóban ne legyenek rögzítetlen tárgyak, mivel ezek egy baleset bekövetkeztekor súlyuk sokszorosával repülve pusztító fegyverekké válnak” – hangsúlyozta Albert Péter. „Az autóban, és különösen a gyermek közelében kerüljünk minden olyan tárgyat, amely az autónak nem gyári kiegészítő tartozéka, gondolok itt utólag rögzített tabletre, vagy például az üléstámlára szerelt acél vállfára.”
Előre vagy hátra üljön a gyerek?
A városi forgalmat figyelve bizony előfordulnak olyan autók, ahol a kisebb gyerekek is az első ülésen foglalnak helyet, ez azonban több szempontból is problémás. Amíg gyerekülésről van szó, addig nem gond ez sem, de itt is oda kell figyelni pár dologra.
„Szabványos, előre néző, rögzített gyermekülésben az első ülésen is utazhat a gyerek, a menetiránynak hátrafelé fordított ülésben viszont csak akkor, ha az ülés előtti légzsák ki van kapcsolva, vagy gyárilag nem tartozéka a járműnek” – mutatott rá Albert Péter. „A gyerekülés használatát 10 évnél idősebb és 150 centiméternél magasabb gyerek esetén lehet csak elhagyni, de akkor is csak abban az esetben, ha a gyermek a jármű biztonsági övével a testméretéhez igazodóan biztonságosan rögzíthető. Ez egy nagyon fontos kritérium, ugyanis a biztonsági övnek a kulcscsonton és a vállon kell keresztül futnia, nem pedig alatta, vagy felette. Amennyiben az öv ebbe a pozícióba nem állítható, akkor legalább egy ülésmagasító alkalmazása szükséges.”
Hétüléses családi autók: hogy mindenkinek és mindennek legyen helye A hétüléses, egyterű vagy családi autók, furgonok, kisbuszok egyre népszerűbbek a piacon, hiszen ezeknél a modelleknél elsődleges a biztonság, a kényelem, a könnyű vezethetőség és nem utolsó sorban a mérteben rejlő lehetőségek. Hosszú- és rövidtávon egyaránt bevethető autók, legyen szó akár egy nagyobb bevásárlásról vagy hosszabb családi nyaralásról, a variálható térelosztás praktikus és kényelmes megoldásai minden helyzetben kedveznek vezetőnek és utasnak egyaránt. A nagycsaládok igényeit jobban kiszolgáló hétszemélyes személyautók esetében is fontos, hogy a harmadik üléssorban ülő gyermekek biztonságáról is megfelelően gondoskodjunk. A három vagy több gyermekkel utazó családoknak – főleg, ahol a gyermekek kora miatt még a teljes értékű, fejtámlás gyermekülés indokolt – jó megoldás jelenthetnek a furgon típusú személyszállítók, melyek oldalsó tolóajtajukkal és szélesebb belső terükkel lehetővé teszik akár 3 gyerekülés biztonságos rögzítését, vagy akár a kisbuszok, ahol egyszerre összesen akár 9 személy is kényelmesen helyet foglalhat, és még a csomagok elhelyezése sem jelent gondot. Többgyermekes családok számára pedig nemcsak a kezdeti, gyereküléses időszakban a legjobb választás, hanem a későbbi évekre is, hiszen a felnőtt méretre optimalizált ülésekben a nagyobb kamaszok is kényelmesen elférnek. |
Tuti kiegészítők a gyerekülés mellé
Ma már nem csak ülést, de egy sor olyan hasznos kiegészítőt is lehet kapni, amelyek megkönnyítik a gyerekekkel együtt való utazást. Ám ezeknél sem mindegy, hogy miből milyet választunk.
„Vegyük sorra a kiegészítőket: sok szülő szerel fel valamilyen napellenzőt, hogy a gyerekeket ne érje folyamatosan a napfény, ez azonban nem biztos, hogy a legjobb ötlet, főleg a jobb hátsó ablakon” – hívta fel a figyelmet Albert Péter. Nagyon fontos, hogy a hátsó ablakokra olyan árnyékolást válasszunk, amely a jármű vezetőjének szabad kilátást biztosít oldalra és hátrafelé, vagyis a nagy és tarka, tapadókorongos napellenzők helyett érdemes az autó B-oszlopa mögötti üvegfelületeit fóliáztatni. Kisebb gyerekek esetén a gyermeküléshez kapható szűkítő párna és fejszűkítő párna is, ezek ajánlott kiegészítők, de csak akkor, ha passzol a méret a gyerek alkatához. Sokan felszerelnek valamilyen tárolót a karfára vagy zsebekkel ellátott háttámla-védőt az ülésre. Ezek használata is ajánlott, de nagyon fontos észben tartani, hogy ezekbe a tárolókba kizárólag puha, sérülést nem okozó tárgyakat tehetünk!”
A biztonsági játékos szülők a tuti gyerekülés mellé vásárolnak kiegészítő övrögzítő csatot, ez azonban a szakember szerint nem biztos, hogy jó ötlet. „Nem ajánlom ennek a használatát, ugyanis ha kellő gondot fordítottunk a gyermekülés kiválasztására, bízzunk meg az azt tervező szakemberekben, a gyári tesztelésben, vagyis a rendszerbe ne nyúljunk bele, ne módosítsuk a paramétereit” – hangsúlyozta Albert Péter, aki az úgynevezett „babafigyelő visszapillantó tükör alkalmazását is ajánlja. „Ez egy nagyon hasznos kiegészítő, mert nem kell hátrafordulni vezetés közben ahhoz, hogy lássuk, mit csinál a gyerek. Viszont csak olyat válasszunk, amely nem képez holtteret a kilátásban, ezért vásárláskor pl. ne a plüssállatba integrált változatot részesítsük előnyben.”
A gyerekülésekhez kapható emellett tépőzárral rögzíthető fejtámasz, amelyet a szakember szintén ajánl, mivel intenzív fékezés esetén ez lassítja a fej előre irányuló lendületét. „Ami ebben az esetben nagyon fontos, hogy itt is kellő figyelmet kell fordítani a fejpánt beállítására minden beszálláskor, illetve a gyerekek nem nagyon szeretik viselni, amíg el nem alszanak az autóban” – tette hozzá a vezetéstechnikai oktató.
Albert Péter arra is felhívta a figyelmet, hogy ha autóba ülünk, mindig törekedjünk a defenzív vezetésre, proaktívan gondolkodjunk és mindig tartsuk szem előtt a közlekedés többi résztvevőjének magatartását: „amennyiben így vezetünk, lényegesen jobb lesz az utasok komfortérzete, a járművezetőt is kevesebb stressz éri, és sokkal biztonságosabban érünk az úti célunkhoz” – mondta.
Ami a gyerekülések vásárlását illeti, a szakember a megfelelő tájékozódásra hívta fel a figyelmet, elsősorban a tesztekre koncentrálva, mivel az egyes gyártók ülései között hatalmas eltérések lehetnek az árat tekintve, ami nem feltétlenül egyenesen arányos a minőséggel. „Érdemes az Európában mérvadó német ADAC tesztjeit fürkészni, akik gyakorlatilag minden évben és minden kategóriában elvégzik az ülések mindenre kiterjedő tesztelését, beleértve már a legújabb trendet is, a saját légzsákkal integrált gyermekülések vizsgálatát is” – javasolta Albert Péter.
Nagycsaládos személygépkocsi-szerzési támogatás Mi ez a támogatás és melyek a feltételei?
Kik vehetik igénybe?
A Ford legalább hétüléses modelljeiről itt olvashat bővebben. |
A biztonság nálunk nem üzleti kérdés: ha csak néhány életet tudunk megmenteni évente, már megérte a befektetés
Januártól új időszámítás indul az autópiacon
Magyarországra is megérkezett a fenntartható autófinanszírozás
Az út mindenkié: a 10 legfontosabb dolog, amire autósnak és kerékpárosnak is figyelnie kell
Az oldalon elhelyezett tartalom a Ford Magyarország megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.