BrandChannel Das WeltAuto 2015. június. 05. 10:15

A használtautó-vásárlás hét aranyszabálya

Sokan döntenek használt autó vásárlása mellett, ám egyesek rossz tapasztalatai miatt jogosan tartanak attól, hogy ezzel jelentős kockázatot vállalnak. Amennyiben használt autó vétel előtt áll, készüljön fel előre a lehetséges buktatókra, így elkerülheti a csalódást.

  1. Válasszon megbízható értékesítő partnert!
  2. Ne vegyen ismeretlen előéletű autót!
  3. Ne vegyen átvizsgálás nélkül használt autót!
  4. Ne legyen csalók áldozata!
  5. Ne dőljön be az irreálisan alacsony futásteljesítménynek!
  6. Ne írjon alá idegen nyelvű adás-vételi szerződést, ha a külföldi tulajdonos nincs jelen a megállapodáskor!
  7. Vásároljon garanciával!

Válasszon megbízható értékesítő partnert!

Használt autó vásárlásakor az első és legfontosabb lépés, hogy a megfelelő partnert válasszuk ki az üzletkötéshez. Számtalan olyan kereskedő van a piacon, aki a nagyobb haszon érdekében a trükközésektől sem ijed meg, készlete kiárusítása után pedig pillanatok alatt felszámolja a cégét, így a garanciális igényeinket sehol nem tudjuk érvényesíteni. Érdemes tehát olyan cégnél gépkocsit vásárolni, amely több éves múlttal rendelkezik, nem egy murvás, drótkerítéses, bérelt helyen árul. Biztos pont az is, ha az adott kereskedés újautó-értékesítéssel is foglalkozik, továbbá az is fokozza a megbízhatóságot, ha több telephellyel bíró társasághoz fordulunk. Ezek a cégek a kiegészítő szolgáltatások tekintetében is jóval többet nyújtanak ügyfeleiknek: elérhető a garancia, finanszírozás és autóbeszámítás.

Ne vegyen ismeretlen előéletű autót!

Miután leinformáltuk a kereskedést, szerződéskötés előtt igyekezzünk kideríteni a kiszemelt autó múltját. Keressünk fel egy márkaszervizt, ahol egy állapotfelmérés részeként - az autó tulajdonosának jelenlétében -, lekérhetjük a hazai vagy akár a nemzetközi szerviztörténetet! Ebből azonnal kiderül a valós futásteljesítmény, valamint az esetleges korábbi sérülések, és a műszaki átvizsgálás során az aktuális hibák is azonnal feltárhatók. Az átvizsgálások márkától függően 10–20 0000 forint közötti összegbe kerülnek, ami elenyésző a vételárhoz képest, viszont hosszú távon ennek sokszorosát spórolhatjuk meg azzal, ha még a vásárlás előtt kiszűrjük a rossz állapotú járműveket.

Ne legyen csalók áldozata!

A használtautó-piacon számtalan ismeretlen előéletű jármű található. Évente 100 000 autó érkezik be külföldről hazánkba, ezek nagy része megkérdőjelezhető múlttal rendelkezik, éppen ezért fontos, hogy kellőképp körültekintők legyünk, ha nem szeretnénk csalók áldozatává válni. Legyünk tisztában azzal is, hogy a külföldi, jó minőségű gépjárművek árai semmivel sem olcsóbbak a hazaiaknál! Ha az átlagosnál jóval kedvezőbb vétellel kecsegtetnek, három eset állhat fenn: vagy az ÁFA befizetés kapcsán trükközött a kereskedő, vagy a kilométerórát tekerték vissza, de előfordulhat az is, hogy törött autót próbálnak ránk sózni.

Ne dőljön be az irreálisan alacsony futásteljesítménynek!

Sokan esnek abba a hibába, hogy a keveset futott, tökéletes állapotú autót keresik. A futásteljesítmény kapcsán ne gondolkodjunk naivan, reálisan évi 15–30 000 kilométer kerül egy gépkocsiba, a németországi autók esetében pedig nem ritka a 80 000 km-es futásteljesítmény sem. Amennyiben az álmunkat kergetve visszatekert autót veszünk, számítanunk kell arra, hogy a megvásárolt négykerekű piaci értéke jóval alacsonyabb annál, amit fizettünk érte, illetve azzal is kalkulálnunk kell, hogy több váratlan hiba is előjöhet. Azzal is szembesülhetünk, hogy az időszaki javításokat nem végeztek el a kocsin (pl. vezérműszíjcsere, automataváltó olajcseréje), aminek következtében akár több százezres plusz költségünk keletkezhet.

A NAV és a rendőrség is lefoglalhatja autónkat!

Az ÁFA csalás leggyakoribb esete az, amikor az erre szakosodott vállalkozások 1-2 köztes tulajdonos beiktatásával az EU-ban nettó számlával megvett autóból bruttó számlásat „gyártanak”, így 27 százalékos árelőnnyel értékesítik autóikat. Elterjedt megoldás, hogy ezek a nepperek biankó szerződést iratnak alá velünk, ahol az eladó hivatalosan nem maga a kereskedő, hanem az a külföldi személy vagy cég, akitől az autó eredetileg származik. Ebben az esetben azonnal álljunk el a szerződéskötéstől, hiszen probléma esetén nem fogjuk utolérni az eladót, így nem tudjuk érvényesíteni a jogainkat. A külföldről behozott kocsik nem esnek át eredetiségvizsgálaton a forgalomba helyezés előtt, és a bűnügyi nyilvántartásban sem ellenőrzik azokat. Nem lehetünk biztosak abban, hogy a jármű minden adata (pl. alvázszám) stimmel-e? Azt azonban tudnunk kell, ha a fent említett okok egyike miatt rendőrségi vagy NAV eljárás indul a jármű kapcsán, és e két szervezet bármikor lefoglalhatja autónkat.