Az algoritmusoknak is hadat üzent a Fidesz, hogy megállíthassa Magyar Péter szárnyalását a közösségi médiában

7 perc

2024.12.05. 05:30

2024.12.05. 09:57

Elkeseredett küzdelem látszik kibontakozni a kormány és a Fidesz részéről, hogy a közösségi média legújabb platformjain is domináljanak, és ezzel megtörjék Magyar Péter és a Tisza Párt menetelését.

Leginkább a pánik jele lehet, hogy a Fidesz kommunikációs igazgatója kedden a pécsi Szikla utcai Befogadó Gyermekotthon előtt megzavarta Magyar Péter legújabb országjárását. Ahogy már a nyári kórházi hőmérőzések alkalmával, a Tisza Párt elnöke most is egy népszerű téma meglovagolásával igyekszik közösséget építeni a Facebookon. Videós bejelentkezéseit, a híveivel együtt, a Facebook algoritmusa is nagyra tartja. A közösségi hálót üzemeltető Meta ugyanis éppen ezt értékeli: a felületén fogyasztható, heves érzelmeket kiváltó tartalmakat. Minél tovább marad egy felhasználó a Facebookon, annál több hirdetést lehet neki megjeleníteni, és így nő a profit. A kaliforniai cég ezt azzal hálálja meg, hogy növeli a közönségmágnes tartalomszolgáltatók láthatóságát.

Menczer Tamás és a Fidesz ezt a szimbiózist akarta megakasztani azzal, hogy a gyerekotthon előtt Magyar képébe mászott, és a jelek szerint a tettlegességig akarta provokálni őt – az eseményt a Facebookon élőben közvetítő Tisza-stáb kamerái előtt. Persze, a Rogán Antal által vezetett kommunikációs gépezetnek reagálnia kell a hirtelen jött kihívásra. Ez a felismerés nem új keletű, hónapok óta készülnek, hogy a 2026-os választások előtti hosszú kampányt minden csatornán dominálni tudják.

Menczer, a Fidesz és a most beinduló Materazzi-hadművelet

Mi volt a célja Menczer Tamásnak (vagy pontosabban Rogán Antalnak), amikor Pécsen a Fidesz kommunikációs igazgatójaként odalépett Magyar Péterhez, hogy alpári stílusban megalázza? A 2006-os világbajnoki döntő lehet rá a válasz. És a jelek szerint a Fidesznek esze ágában sincs visszavonulni.

Nem spórolnak az energiával a kormányhoz közeli médiabirodalom munkatársai, hogy a közösségi média legmodernebb felületein is eljuttassák üzeneteiket az olvasóknak. Még egy olyan orgánumnál is, mint a Világgazdaság, külön digitális csapat dolgozik azon, hogy a TikTokon is vonzó tartalmat kínáljanak. Pedig az egykor veretes szaklap cseppet sem a huszonévesek legfőbb médiuma, ám a gazdasági hírportált kiadó Mediaworks az elmúlt hónapokban fiatalokat toborzott össze és vett fel jó pénzért, hogy szakavatottan vágják össze az egy-két perces videókat. És messziről nézve nem is rossz az eredmény.

Mutatós, változatos kis színesek pörögnek a szemek előtt a gyűjtőket lázba hozó kétszázforintos bankóktól kezdve a cuki ukrajnai hadicicákon keresztül Marco Rossi fizetéséig. Ez betudható imázsépítésnek, és ha annak a néhány százezer embernek, akit a legjobb videók elérnek, csak a töredéke szokik rá a Világgazdaságra, máris nyert ügyük van. A költségek egy részét úgyis közpénzből állják: a honlapon például külön boxa van az állami Magyar Fejlesztési Banknak mint támogatónak, és ha már valaki arra tévedt, akkor közvetlen bejárást kap a kormányzati agytröszt, a Századvég elemzői blogjára. A Mediaworks az idén egész Európában a 7. legtöbbet költő hirdető volt a Google platformjain, köztük a YouTube-on. Vagyis kerek a rogáni ökoszisztéma – közpénzből a Fidesz ideológiáját hintik szét, a lehető legfiatalabb célcsoportokban is.

Orbán Viktor és Magyar Péter ma már ott van a közösségi média minden szegletében, kampányolnak és cukiskodnak

A magyar közélet szereplői, a pártpolitika és a politikaközeli influenszerek megvetették már a lábukat a Facebooktól a TikTokon át a Discordon mindenhol, a politikai kommunikáció jelentékeny része ezeken a felületeken zajlik célok és szerepek mentén válogatva.

Amikor már úgy látszott, hogy a kormánypárti trollok tökéletesen uralják a hagyományos médiát és a Facebookot, egyszer csak megjelent Magyar és az ő generációjához eleve jobban illeszkedő TikTok, Reddit, Discord, valamint azoknak a közösségépítő ereje.