Jakus Ibolya: Az eszed TikTokja
Támadás a magyar bírói függetlenség ellen. Az új médiaháború és a trollgyárak, amelyekre Orbán Viktor is felfigyelt. A magyar művészettörténész, akire lesújtott a kormány bosszúja és Matolcsy jegybanki öröksége. Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.
Pallasz Athéné kezéből megint ellopták a lándzsát. Meg is érdemli persze a háborúpárti, magyargyűlölő némber, aki ahelyett, hogy elment volna szülni, olyan értékeket védelmez, mint a jog, az igazságosság, a bölcsesség, a képzés, a művészetek és a városok. Ezek oltalmazása olcsó bolsevista trükk az Orbán-rezsim szemében, s az ezekre felesküdött szakmák autonómiáját nagyon nehezen tűri. A műemlékvédelem, a felsőoktatás, a tudományos élet önállóságának megsemmisítése után a kormány most korbáccsal és kenyérrel harcol az olyan „joguralmi bálványok” ellen, mint a bírósági és akadémiai függetlenség. Magyarország rovatunk cikke szerint ebben nemcsak partnerei, hanem ihletői is az olyan kontraszelektált vezetők, mint Varga Zs. András Kúria-elnök, aki a jogállam elvének túlértékeléséről delirál.
Amikor lerobban a tank, és belülről nem lehet megszerelni, nincs más megoldás, mint ellenséges tűzben kimászni és megjavítani – ezt már Portré-alanyunk, Bátonyi Péter művészettörténész mondja, aki a kormányzat bosszúját magára vonva nyilvánosan emelt szót a védett műemléki épületek rombolása és az ellen, hogy a kormányközeli beruházók érdekei rendre felülírják az épített örökség megóvását.
A dezertőrre zúduló össztűzről Magyar Péter is sokat tud mesélni, mi pedig Címlapsztorinkban azt elemezzük, hogyan próbálja a kormányzati propagandagépezet megtörni a Tisza diadalmenetét a fiatalok által látogatott közösségi platformokon. Miután a lakájmédia és a facebookos trollkommandó nem talál fogást Magyaron, a Fidesz és ideológiai zsoldosai a TikTokon, a Redditen és a Discordon támadnak. És hogy nem is esélytelenül, azt a romániai elnökválasztás első fordulója bizonyítja, ahol egy semmiből jött TikTok-sztár végzett az első helyen. Orbán meg is köszönte a románoknak a hatékony befolyásolás „lekísérletezését”, mi pedig bemutatjuk a veszélyes tesztüzem eredményét.
Kontúr rovatunkban a szélsőjobboldali üstökös, Calin Georgescu arcélét rajzoljuk meg, aki Románia szent földjét meg akarja szabadítani a rátámadó erőktől, főként az EU-tól és a WHO-tól, amely szerinte a globális összeesküvés fedőszerve. Az alusisakos jelölt fő inspirátorai az antiszemita, nacionalista, pogromokban utazó egykori Vasgárda vezére és a háborús bűnösként kivégzett Antonescu, akikről a Szellem rovatban idézünk fel pokoli történeteket.
Ezoterikus figurákért nem kell feltétlenül a szomszédba menni, itt van nekünk a Pallasz Athéné nevét közpénzmosással megbecstelenítő Matolcsy György, aki jövő márciusban távozik az MNB éléről. A tízmilliószoros napok karmikus erejében hívő jegybankelnök és klánja sokkal több nullával leírható őrületes vagyongyarapodásának a múlt héten szenteltünk címlapsztorit, most jegybanki örökségével és az utódlási játszmákkal foglalkozunk. Gazdaság rovatunk cikke szerint Varga Mihály MNB-elnöki kinevezésével Nagy Márton ellensúly nélkül marad a kormányban, a jegybank mozgástere beszűkül, s a láthatáron felrémlik az árfolyamválság, a további leminősítés és a költségvetés bóvliból finanszírozása.
A városvédő görög istennő szellemiségét jobban tisztelik Párizsban. A Notre-Dame főépítésze Szellem rovatunkban elmeséli, hogyan győzött a műemlékvédelem a politikai vitává terebélyesedett újjáépítési diskurzusban, és hogy miért tetováltatta a szíve tájára a huszártornyot, a vállára pedig a teljes Notre-Dame-ot.
A legsokszínűbb egyéniség e heti számunkban kétségkívül a politika színpadára a Terror Háza alkalmazásában visszatérő Szájer József. Publicistánk, Tóta W. Árpád a reaktiválásra keres racionális magyarázatot attól a valószínűtlen lehetőségtől kezdve, hogy a Fidesz enged a homofób vérgőzből, egészen addig, hogy megijedt az ő kivételesen tehetséges Józsijuk esetleges átállásától.
Amihez kremlinológusként annyit tehetünk hozzá, hogy jobb szabadon lemászni egy ereszen, mint kiesni egy ablakon.