A Kína hatalmi státuszát erősítő halászflotta akkora, mint az utána következő 50 országé együttvéve
Az államilag támogatott kínai halászflotta világszerte tizedeli a halállományt, a helyi közösségek megélhetését is veszélyeztetve.
Francisco Chiroque perui halász három évtizeden át az óriás tintahalak befogásából élt, a ragadozófaj a Csendes-óceán keleti részének halakban gazdag vizeiben érzi jól magát. Idén azonban a fogás 70 százalékkal csökkent – panaszolta a The Wall Street Journal amerikai napilapnak Chiroque, aki egyúttal a tintahalra szakosodott perui halászok szövetségének a vezetője. A peruiak gondja csak az egyik legutóbbi jele a feszültségnek, amelyet a túlhalászat okoz a világ óceánjaiban és tengereiben.
A dél-amerikaiak a szerencsétlenségükért azt a több száz kínai hajót okolják, amelyek a nemzeti felségvizeik határán ipari méretekben rabolják le az óceánt az általában csónakokkal dolgozó, kisüzemi helyi halászok előtt. Éjjel-nappal halásznak, hangokkal és fénnyel odavonzva a halakat. Az űrből is látni a flottát, amely olyan, mint egy úszó város: az anyahajó szállítja a fogást Ázsiába, még kórházhajójuk is van. A kínaiak 2001-ben jelentek meg Dél-Amerika partjainál 22 hajóval, és 18 ezer tonna tintahalat fogtak; ma a félezer hajójuk éves összesített fogása már félmillió tonna – derül ki az USA-t és Kínát is a tagjai sorában tudó dél-csendes-óceáni halászati szervezet (SPRFMO) adataiból.
A túlhalászat az USA és Kína közötti geopolitikai feszültségnek is az egyik forrása. A Biden-kormányzat szankciókat léptetett életbe a kínai zászló alatt dolgozó halászhajókkal szemben illegális, be nem jelentett és nem szabályozott halászat miatt. Az USA parti őrsége Dél-Amerika partjainál is járőrözik az illegális halászat megfékezése érdekében, az utóbbi évben Peru és Ecuador közelében először fordult elő, hogy – többségében kínai – halászhajókat állítottak meg és mentek fel a fedélzetükre. Az idén Argentína is megállapodást kötött az USA-val hasonló közös járőrözésre. Ausztrál szakemberek szerint a tilosban járó ázsiai hajók kikapcsolják a transzpondereiket, vagy úgy próbálják „tisztára mosni” az illegális rakományt, hogy nem kikötőkben, hanem a tengeren rakodnak át, keverve a törvénytelen fogást a legálissal.