Több oka is van, hogy az e-autók előretörését az átmeneti visszaesés ellenére sem lehet megállítani

6 perc

2024.10.21. 12:30

2024.10.21. 13:37

Míg globális szinten bővült a konnektorból tölthető hibrid, illetve tisztán elektromos járművek eladása, Európában előbb lassult a növekedés, majd augusztus óta meredeken csökken az értékesítés. Bár a jelenség vélhetően átmeneti, a gyárak nehéz időszak előtt állnak.

 

Megszakadt a tölthető hibridek (PHEV) és a tisztán elektromos autók (BEV) évekig tartó európai diadalmenete. Miközben a kontinensen egészében sem szárnyaltak az autóeladások – a piac az első nyolc hónapban csupán 1,4 százalékkal bővült –, az európai autógyártókat tömörítő szövetség, az ACEA legfrissebb adatai szerint augusztusban a BEV-eladások EU-s szinten már 44 százalékkal, a PHEV-ké pedig 22 százalékkal visszaestek az egy évvel korábbihoz mérve. Ugyancsak csökkent a benzines és dízeles kocsik eladása (17,1, illetve 26,4 százalékkal), az egyedüli nyertesnek az elektromos energiát csupán a fékezésből visszanyerő lágy hibridek tekinthetők, ezek forgalma 6,6 százalékkal haladta meg a tavaly augusztusit. Az utóbbi szegmens a tavalyi 24 százalék után idén augusztusban már 31,3 százalékkal részesült az összforgalomból.

Az adatok mögött országonként hatalmas eltérések mutatkoznak. Míg Németországban – a kontinens legnagyobb autópiacán – a támogatási programok kifutása miatt a BEV-forgalom 69 százalékos zuhanását regisztrálták, s másik két nagy EU-tagállamban, Olaszországban és Franciaországban is komoly, 41, illetve 33 százalékos visszaesés következett be, a kisebb piacokon megmaradt a növekedés. Az utóbbiak között kiemelkedően jól teljesített Magyarország, ahol még érvényben van a vállalkozások e-autókhoz jutását segítő, EU-s forrásokból táplált támogatási program.

Amíg az európai villanyautók ilyen drágák, addig a kínai autók piaca erősödik – interjú a Magyar Gépjáműgyártók Egyesületének vezetőjével

Elsősorban az elektromos autók árának kell csökkennie ahhoz, hogy helyreálljon a piac és a magyar autógyártók is elkerüljék a további visszaesést – mondta lapunknak a Magyar Gépjárműgyártók Egyesületének ügyvezető főtitkára. Kilián Csaba arról is beszél, egyetértenek-e Orbán Viktor kormányfővel a magyarországi autógyárak felsővezetését tömörítő egyesületnél abban, hogy mi az értelme a kínai autógyárakra kivetett európai védővámoknak.

A hazai piacon BEV-ből 8,8 százalékkal több kelt el augusztusban, mint egy évvel korábban, míg a PHEV-k eladásai 44 százalékkal álltak magasabban, mint egy éve. Az éves adatok is jók: 2024 első nyolc hónapjában a magyar piacon 5753 BEV-t és 4080 PHEV-t helyeztek forgalomba, ami 53,5, illetve 7,1 százalékos gyarapodás a tavalyi azonos időszakhoz viszonyítva. A lágy hibridek is jól teljesítettek: 36 345 ilyen jármű kelt el, ez 24,8 százalékos éves növekmény.

A friss magyar számok is arra utalnak, hogy a BEV-k mellett ismét kezdenek divatba jönni a konnektorból tölthető járművek. „Két véglet létezik: egyrészt azoknak a száma, akik a belső égésű motorokkal szerelt autókat keresik, illetve azoké, akik elköteleződtek az elektromobilitás mellett. Bár vannak törekvések a belső égésű motorok fenntarthatóvá tételére – például a hidrogénhajtás vagy a szintetikus üzemanyagok fejlesztésével –, a most legkívánatosabbaknak a tisztán elektromos járművek mutatkoznak. A villanyautók hívei között nemcsak magánszemélyek akadnak, hanem egyre több az olyan cég, amely részben vagy teljes egészében elektromos hajtásláncú járművet tesz a flottájába. Ami annak ellenére történik, hogy ez a technológia – a fejlesztési költségek, illetve az akkumulátorok és egyéb rendszerek beépítése miatt – egyelőre drágább, mint a hagyományos. A két véglet közötti kompromisszumnak leginkább a konnektorból tölthető hibridek számítanak, ezek lokális szinten gyakorlatilag nullára csökkentik a károsanyag-kibocsátást” – mondta a HVG-nek Rozgonyi Ádám, a Cupra márka magyarországi igazgatója.