Csúszik az önvezető autók tömeges megjelenése, és ennek a biztonságunkhoz van köze
Egy évtizeddel ezelőtt az autóipari vezetők a 2020-as évek elejére ígérték a valóban önvezető autók tömeges megjelenését, a mostani céldátum 2035 körül van. A sofőr nélküli járművek diadalát az is akadályozza, hogy akadnak kiszámíthatatlan szereplők, például az emberek.
Az önvezetésre is igaz az elv, mely szerint egy komoly probléma megoldása során az idő tíz százaléka alatt sikerül eljutni kilencven százalékig, s ezután a maradék tízszázaléknyi feladat elvégzéséhez a teljes idő kilenctizedére van szükség. Akár a fúziós atomerőművek esetében: senki sem tudja, mennyi az annyi, azaz végül hány év szükségeltetik az önálló vezetésre minden körülmények között képes kocsik megalkotásához.
Önvezető autók – szigorú területi korlátok között működteve – már közlekednek az utcákon, az USA-ban többek között Phoenixben, Los Angelesben és San Franciscóban lehet sofőr nélküli taxit rendelni. A mindenben elsőségre törekvő Tesla-vezér, Elon Musk augusztusban akarta bemutatni a maga robottaxiját – ez annyiban lenne első, hogy a kocsik pedálok és kormány nélkül készülnek –, ám az üzletember végül nem volt elégedett a prototípussal, és elhalasztotta a nyilvánosság elé lépést. Ez persze nem a piacon való megjelenéssel egyenértékű, ahhoz több hónapos tesztre és több ezer kilométer baleset és probléma nélküli útra lesz szükség.