Őrült árakkal és őrült sikerrel kezdte, majd őrült nagyot bukott a Crazy Eddie
„Áraink ő-r-ü-l-t-e-k!” – szólt a szlogen, amelyet állítólag a 70-es 80-as években többen ismertek New Yorkban, mint a Coca-Colát, miközben a cég reklámarca sokak szerint Donald Trump stílusára is óriási hatással volt. De mint kiderült, az őrült árairól és még őrültebb reklámjairól elhíresült Crazy Eddie nevű elektronikai üzletlánc tulajdonosa, Eddie Antar, már a kezdetektől csaló praktikákkal növelte a profitot, melyből bőségesen juttatott népes rokonságának is. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.
Akik a 70-es 80-as években Magyarországon éltek, biztos nem tudják elfelejteni az akkori TV-reklámokat: „Útba esik jövet, menet a Takarékszövetkezet”; „Minden időben, Tisza cipőben”; „Fabulon, a bőre őre, ezt használja nyakra, főre!”; „Mi az, amit iszol? Bedeco!” és a sok más hasonló szocialista hirdetést, melyeket a „Cipőt a Cipőboltból” szlogennel foglaltak össze egy korabeli humoreszkben.
Bár a korszak Amerikájában, a fogyasztói kultúra aranykorában a magyarországival összehasonlítva összemérhetetlenül több reklámmal találkoztak az emberek, egy márka tévés és rádiós hirdetéseit viszont – még ha nem is szerették – azóta is képtelenek kiverni a fejükből:
a Crazy Eddie-ét.
1971-ben indult ugyanis egy elektronikai kisbolt New York Brooklyn városrészében, Eddie M. Antar vállalkozásaként, amikor a videókazettás felvevők és üzenetrögzítők újdonságnak számítottak. A kezdetben ERS Electronics, majd Crazy Eddie néven futó diszkont üzlet az Egyesült Államok északkeleti részén hamar sikeres üzletlánccá terebélyesedett, több mint 300 millió dolláros éves bevétellel.
A lánc őrült alacsony árai mellett – amelyek egyes termékek esetében dömpingárakat jelentettek –, felejthetetlen rádió- és televíziós reklámjairól vált ismertté, egy fergeteges, „őrült” karakterrel, akit Jerry Carroll rádiós DJ alakított. Az áttörést ugyanis a reklámkampányok hozták, harsány televíziós hirdetések, amelyben karjait csapkodva, szemeit kidüllesztve, hihetetlenül alacsony árakat ígért, a végén hatalmas elhúzott kiáltással: „Áraink ő-r-ü-l-t-e-k!”.
Jerry Carroll 1972-től 15 év alatt több mint 7500 Crazy Eddie reklámban szerepelt, ezek pedig nemcsak a figyelmet ragadták meg, hanem a márkát is szinte azonnal felismerhetővé tették.
Sokan egészen odáig mennek, hogy Donald Trump sajátos fellépési stílusa is innen eredhet. Ki tudja? Az viszont biztos, hogy rengetegen gondolták úgy, hogy a hirdetésekben magát a cégvezetőt látják: az igazi Eddie-t – Eddie Antart, aki egyenesen azt állította, hogy a New York-i fogyasztók körében Crazy Eddie ismertsége nagyobb volt, mint a Coca-Coláé.
Eddie Antar nagyszülei, Murad és Tera Antar szíriai zsidó kereskedők voltak, akik Aleppóból a New York-i Brooklynba költöztek, ahol piaci standjukon egyiptomiak, törökök és más szíriaiak mellett álltak helyt. Eddie apja, Sam Antar szintén kiskereskedő volt, így nem volt lepte meg a családot, hogy Eddie is ezt a foglalkozást választotta.
Ráadásul igencsak tehetségesnek bizonyult: első boltja és cége, a Crazy Eddie az 1980-as évek elejére már több tucat helyszínen működött New York, New Jersey és Connecticut területén. Az áruházlánc terjeszkedésének kulcsa az agresszív árképzésben rejlett: Eddie Antar egy sor terméket a versenytársaknál jóval alacsonyabb árakon kínált, ami vonzotta az árérzékeny vásárlókat. A polcokon a legújabb televíziók, hifi-tornyok, videómagnók és más elektronikai eszközök sorakoztak – köztük Atari videójátékkonzolok, melyek legnagyobb értékesítője a Crazy Eddie volt –, a cég ügyfélközpontúsága pedig tovább növelte a népszerűséget.
Eddie azonban nemcsak az alacsony árakkal, a hihetetlen reklámokkal és a különleges kiszolgálással akart nyerni. Felfogása szerint a siker kulcsa a gyors növekedés is, amelyet minden eszközzel biztosítani kívánt. Miközben a vásárlók elégedetten tértek haza a boltokból, Antar csak úgy tarthatta fenn a versenytársaknál alacsonyabb árait és a gyors növekedést, hogy a háttérben mind sötétebb ügyletekkel fedezte a látszólagos sikert.