Indokolt-e elvenni a zöld rendszámot a hibridektől, ha azok kapudrog lehetnek az e-autók vásárlásához?
A zöld rendszám és a kapcsolódó kedvezmények megvonása a konnektoros hibridektől nemcsak Magyarországon van napirenden, és a cikkünkben megszólaló szakértő szerint szakmailag is támogatható.
A kormány komolyan gondolja a gazdaságfehérítést: a Lázár János vezette közlekedési tárca (ÉKM) rendelettervezete szerint a jövőben nem kaphatnának zöld, csak hagyományos fehér rendszámtáblát a konnektorról tölthető, hibrid elektromos üzemű autók (plug-in hibrid – PHEV). A forgalomban lévő kocsik rendszámtábláit pedig 2026 decemberéig kellene lecserélni.
A rendszám színe nem pusztán esztétikai jellemző, számos kedvezmény kapcsolódik a zöld alaphoz: ingyenes parkolás, mentesség a vagyonszerzési illeték, a gépjárműadó (teljesítményadó), a cégautóadó megfizetése alól. Egyelőre nem bizonyos, hogy a zöld rendszámmal együtt ezek mindegyikét buknák-e a hibridtulajok, de valószínűsíthető. Az sem világos, hogyan zajlana a forgalomban lévő hibridek átrendszámozása. Alighanem a legközelebbi műszaki vizsgáig kellene zöldteleníteni a járgányokat.
A zöld tábla elvétele a konnektoros hibridektől nagyjából azóta terítéken van, amióta (2015. augusztus) létezik. Már tavaly ősszel tudható volt, hogy a szaktárca lépni készül. Az ÉKM a „társadalmi elvárásokra” hivatkozott, mondván: nemritkán olyan járgányok kapják meg a rendszámot, amelyekben nagyobb belső égésű motor van, mint egy átlagos nem hibridben.