Csak látszólag lesz olcsóbb a Postával vitetni a csomagokat, mert alapból nem megy el a webshopok telephelyére

7 perc

2024.03.12. 09:00

2024.03.12. 09:59

 

Hetekkel a bevezetés előtt sem tudni, pontosan mely e-kereskedőknek és hogyan kell kötelezően bevezetniük a Posta általi kiszállítást. Csak a fogyasztóvédelem türelmében bízhatnak.

„Ez egyszerűen megalázó volt.” Nem aratott sikert Balczó Barnabás, a Magyar Posta vezérigazgatója az Ecommerce Expón megtartott előadásával. Pedig az övé volt a legnagyobb e-kereskedelmi kiállítás és konferencia legjobban várt expozéja: a látogatók azt várták tőle, hogy tisztázza a kötelező postai kiszállítás körüli számos tisztázatlan kérdést. Balczó félórás előadásának harmadában a Postát méltatta, ismertette a kötelező postázást bevezető jogszabályt, „előre csokorba gyűjtött” felvetésekre adott némi tájékoztatást, ám a helyszínen nem lehetett tőle kérdezni.

A vezérigazgató ígéretet tett rá, hogy a Posta közzétesz egy GYIK-ot (Gyakran Ismételt Kérdések) a honlapján, ez később meg is történt, itt található. Az aloldal valóban választ ad néhány nyitott kérdésre, ám nem az összesre. Alapvetően úgy tűnik, a Posta a jogszabály szigorú értelmezését követi, és nem látszik, hogy lenne kormányzati szándék az egyfelől életszerűtlen, másfelől számtalan vállalkozás számára jelentős pluszterhet jelentő szabályok csiszolására.

Pedig az új regula három hét múlva, március 28-án hatályba lép. A webshopok életét felforgató új kötelezettséget bevezető nyúlfarknyi paragrafust a kormány egy 2023. végi rendeletmódosításban rejtette el. Balczó és a Posta kommunikációja is vérszegény, a kormány pedig egyetlen szóval sem nyilvánult meg arról, miért kötelez minden magyarországi webshopot a Posta, illetve logisztikai leánya, az MPL által nyújtott szolgáltatás felkínálására a vásárlásoknál. Az állami cég magyarázat gyanánt arra utalt, hogy erre a lakosság érdekében van szükség – ám ez aligha igaz. A csomaglogisztika sokszereplős, versengő piac, az országnak nincs olyan területe, ahol ne lenne elérhető a házhoz szállítás.

Egyelőre annyi biztos, hogy a hazai webshopok regisztrálhatnak a Posta felületén, így az eseti csomagküldési díjaknál jutányosabb árakkal szembesülnek majd – de a csomagjaikért az MPL nem megy el a telephelyükre, a pakkok feladásáról maguknak kell gondoskodniuk.