Túlélési stratégiák: így próbál menekülni a középosztály az infláció elől, ha bútort, telefont vagy autót vesz
Nem csak az élelmiszerboltokat érte utol a spórolás: a bútor- és műszakicikk-üzletek kasszáinál kevesebb pénzt hagynak ott az emberek, mint tavaly ilyenkor, az autók piacán pedig drámaian látszik, hogyan szakadt ketté a magyar társadalom az anyagi lehetőségek mentén. Egy fontos különbség azért van az ételekhez képest, az ilyen, drágább termékek vásárlásánál nem a legolcsóbb árkategóriákba menekülnek sokan az infláció elől, inkább elhalasztják a vásárlást.
Ahogy tud az ember, úgy spórol – sokan szembesültek ezzel az elmúlt egy-másfél évben, ahogy durvára váltott az infláció. Azt korábban mi is részletesen bemutattuk, hogy az élelmiszer-vásárlásnál milyen új stratégiákat keresnek a magyarok: sokkal több saját márkás terméket vesznek, és vannak olyan áruk is, amelyekről inkább lemondanak. De mi a helyzet minden mással?
Hiszen nem csak enni kell – ahogy Varga Mihály mondta még egy másik válságos időszakban, 2012-ben, „előbb-utóbb a hűtőszekrény elromlik”, és akkor bizony muszáj költeni a cseréjére. Egyébként is sok az olyan tétel, mint mondjuk egy bútor, egy telefon, vagy mint egy autó, amire nem költ az ember minden hónapban, szóval nem annyira látványosan szembesülünk az árváltozásával, mint azzal, hogy hogyan drágul a kenyér, de amikor épp egy ilyet kell venni, akkor nemcsak a hónap, hanem az egész év kiadásainak egyik legnagyobb tétele ez. És persze azért is érdekesek ezek az áruk, mert a megmaradt középosztály, akiknek az élelmiszer és a lakhatás nem üríti ki teljesen a családi kasszáját, ezeken próbálhat spórolni.
A takarékoskodás egyik leginkább látványos jelét a bútor- és műszakicikk-üzletekben látják: ott idén február óta minden egyes hónapban kevesebb pénzt hagytak az emberek a kasszáknál, mint 2022 azonos hónapjában – nem az inflációval korrigálva, hanem nominálisan. És az olló egyre csak nyílik, júliusban és augusztusban már 8-8 milliárd forinttal kevesebb volt a havi összbevétel, mint egy évvel korábban (90-ről 82, majd 95-ről 87 milliárd forintra esett vissza). Pedig közben még drágultak is az áruk.