Ki veszít a Bolton? – újra összefeszül a régi vágású taxi és az újhullám
Az észt hátterű Bolttal nem lesz olyan könnyű dolguk a fővárosi taxisoknak, mint a hét éve elzavart Uberrel.
Hívok egy Ubert – mondja Budapestre érkezve a Russian Doll (magyarul: Végtelen matrjoska) című amerikai Netflix-sorozat főszereplője a jórészt hazánkban játszódó második évad egyik részében. A magyar nézők kesernyés mosollyal gondolhatták: az nehéz lesz. Ugyanakkor már a környező országok valamelyikéből érkező látogató is ilyen reflexekkel kaphatja elő a telefonját a magyar fővárosban. Ő végül jó eséllyel egy Bolt taxiban köt ki: ezt ajánlják első helyen Uber helyett a külföldi oldalak, ezt dobja ki a Google térképe.
A cég a magyar fővárosban már piacvezetőnek számít, a „hagyományos” taxitársaságoknak ez láthatóan szúrja is a szemét. Ám hiába a jelentős lobbierejük, az észt hátterű céggel aligha tudnak olyan könnyen leszámolni, mint hét éve a fővárosban az akkoriban szintén népszerű Uberrel. Az amerikai közösségi fuvarmegosztó app ugyanis a tavaly kiszivárgott levelezései szerint pontosan tudta, hogy számos országban minimum jogi szürkezónában dolgozik.
Válságreakció vagy új életforma az új gazdasági modell, a megosztás?
Néhány hónap alatt 75 milliós fogyasztói táborával a magyar piacra is berobbant egy litván online platform a használt ruhák adásvételére. A jelenség nem független a gazdasági válságtól, de azt is jelzi, hogy változóban van az emberek viszonya a tulajdonhoz, és egyre többen vevők a közösségi élményre.
Ezzel szemben a fővárosi taxispiacot ellenőrző Budapesti Közlekedési Központ (BKK) idén nyáron is megerősítette, hogy a Bolt jogszerűen működik. Ez az ügy is jól mutatja, hogy hazai konkurensei mindenáron igyekeznek fogást találni a cégen, hiszen az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) az autók tetején lévő szabadjelző kis- és nagybetűhasználatát támadta. Mondván: nem így jegyezték be a Boltra vonatkozó védjegyet.