A kormány szinte ingyenessé és szinte kötelezővé tenné a fiatalok jogsiszerzését, annyira kevesen tanulnak vezetni
A B kategóriás vezetői engedély megszerzésének költségei folyamatosan emelkednek, emelkedtek mindig is, de a drágulás irama az utóbbi hónapokban a korábbihoz képest is nyaktörőre váltott. Nem csoda, hogy a tanfolyamra jelentkezők létszáma hasonló tempóban apad, de a fogyatkozás a kamion- és buszsofőraspiránsok számában is drasztikus, noha oktatóból van elég. A kormány ebben a helyzetben úgy érzi, lépnie kell.
Meglepő sorok olvashatók a kormány legújabb, társadalmi vitára bocsátott salátatörvény-javaslatában. Most nem a közmeghallgatások közmentesítéséről van szó, hiszen annak már volt rendeleti előzménye, számítani lehetett rá. A következő szövegre viszont aligha:
Az állam a középiskolában (és a szakképző intézményben) tanulók részére ingyenesen biztosítja a „B” kategóriás közúti járművezetői engedély megszerzéséhez a közlekedési alapismeretek és a gyakorlati vizsga letételéhez szükséges ismeretek elsajátítását.
Ezzel egészítené ki a kormány a szakképzési és a köznevelési törvényt is (értelemszerűen a szövegben csak az intézménytípus különbözik), vagyis az intézkedés – mint lapunk kérdésére utóbb megerősítették –, a 2024/2025-ös tanévtől az állami szakképző intézményekben tanulókra és a középiskolákban tanulókra is vonatkozna.
A szöveget tovább nem magyarázták, nem pontosították, ennyi alapján tehát egyelőre azt mondhatjuk: úgy tűnik, a kormány ingyenessé tenné a szakképzésben, illetve a középiskolákban tanuló fiataloknak a jogosítványszerzés két legdrágább tételét, a KRESZ-tanfolyamot és a vezetési gyakorlatból valószínűleg a 29 órás kötelező minimumot. Az orvosi alkalmassági vizsgálat, a vizsgadíjak, az elsősegély-tanfolyam és annak a vizsgája így továbbra is fizetős maradna, de ezek nem olyan drágák, nem ezek árán múlik, hogy valaki belevág-e a jogsiszerzésbe, vagy sem.
Ugyanakkor mindkét törvénymódosító javaslatban a fent idézett mondat után van még egy:
"A szülő, a törvényes képviselő vagy a nagykorú tanuló döntésével visszautasíthatja a képzésben részvételt.”
Ez akár értelmezhető úgy is, hogy a jogosítványszerzés beépül a tanrendbe, különben miért nem jelentkezni kell a képzésre, hanem lemondani azt, ha mégsem akarnak részt venni benne. Egyelőre nincs hivatalos információnk arról, hogy helytálló lehet-e ez az értelmezés, illetve ellenkező esetben mi a magyarázat a törvénymódosításnak erre a mondatára.
Mindenesetre ha a szak- és a középiskolai képzésre vonatkozó módosítókat megszavazzák, akkor ennek óriási hatása lesz az ország költségvetésére is.