Válságreakció vagy új életforma az új gazdasági modell, a megosztás?
Néhány hónap alatt 75 milliós fogyasztói táborával a magyar piacra is berobbant egy litván online platform a használt ruhák adásvételére. A jelenség nem független a gazdasági válságtól, de azt is jelzi, hogy változóban van az emberek viszonya a tulajdonhoz, és egyre többen vevők a közösségi élményre.
Középkorú apukák állnak a csomagautomatáknál és adják fel vagy veszik át lányuk aktuális csereberéjének tárgyát, egy-két használt ruhát. A FoxPostnak nagyon bejött a szerződése a Vinteddel, amelyet 2008-ban alapított két litván fiatal, mert egy költözés miatt meggyűlt a bajuk a sok felesleges ruhával.
A megoldás először csak egy barátoknak szánt webes alkalmazás lett, ma viszont a vállalatuk már a fejlett világ 17 országában működik, értéke 4,5 milliárd dollár felett jár, és egyáltalán nem okoz gondot számukra, hogy kockázatitőke-befektetőket találjanak. Bengyel Ádám, a FoxPost Zrt. vezérigazgató-társalapítója maga sem akarta elhinni a Vinted által beígért számokat, de az új piaci szereplő az év első negyedében jelentősen hozzájárult, hogy megduplázódjon a magánemberek közötti forgalom a csomagküldő szolgálatnál.
A 18+-os korosztály is felfedezte ugyanis a „postát”, és a fiatalok néhány heti hordás után egymás között adják-veszik akár a drágább, márkás ruhákat is.