Átülne egy másik autóba? És egy önvezetőbe?
A gyorsan terjedő 5G-s rendszerekkel tömeges lehet majd forgalomba állítani az önvezető járműveket, s megnyílik az út az okoszebrák és az intelligens közlekedési lámpák előtt is.
Az emberek átlagosan negyed másodperc alatt reagálnak a vizuális ingerekre, az 5G-hálózatokban viszont csupán egy ezredmásodperc a reakcióidő. A közlekedés nyelvére lefordítva ez azt jelenti, hogy egy óránként 100 kilométeres tempóval haladó, ember vezette jármű legalább hét métert halad, amíg a sofőr felfogja, hogy fékeznie kell, s még további közel húsz métert fut, amíg az észlelés után megnyomja a fékpedált. Egy 5G-s hálózatot használó önvezető kocsi számára viszont kevesebb mint 3 centiméternyi az észlelés és a cselekvés időpontja között megtett távolság, azaz jóval nagyobb az esély a baleset és a sérülés elkerülésére.
Az 5G nem csak a reakció gyorsaságával nő az emberek – és a korábbi mobilhálózatok – fölé. Míg a 4G-s rendszerekben egy négyzetkilométeres területen alig kétezer eszköz csatlakozhatott a hálózathoz, az 5G-ben ez a szám eléri az egymilliót. A továbbított adatmennyiség is jóval nagyobb, az 5G-ben akár a másodpercenként 10 gigabites sebesség sem lehetetlen.
E lehetőségek már elégségesek a járművek és a közlekedési infrastruktúra digitális összekapcsolásához. Mindez egy olyan közlekedési rendszer alapjául szolgálhat, amelyben a kocsik pontosan tisztában vannak a közelben lévő más autók helyzetével és sebességével.
Közben a forgalom szabályozásában részt vevő eszközök – például a közlekedési lámpák vagy a sávok haladási irányát meghatározó jelzőberendezések – is valós időben értesülnek arról, mi történik az utakon. Egy ilyen környezet pedig lehetővé teszi az – egyre több városban tesztelt és már a forgalomba is kiengedett – önvezető járművek tömeges elterjedését. Az azonos digitális hálózaton lévő járművek például vizuális kapcsolat nélkül is tudni fogják, hogy a háztömb másik oldalán halad feléjük egy autó, amelynek majd elsőbbséget kell adniuk.
Németországban már szabadon mehetnek az önvezető autók - feltételekkel
Világelsőnek mondja Németországot a berlini közlekedési minisztérium abban, hogy július vége óta törvény teszi lehetővé az önvezető autók forgalmát közterületeken.