Gyorsít az EU, hogy végre elektromos autóval utazhassuk végig Európát

5 perc

2023.04.05. 12:00

Ideiglenes politikai megállapodásra jutott a tagállamok Tanácsa az Európai Parlamenttel arról, hogy az elkövetkező években Európa-szerte több elektromos, illetve alternatív üzemanyagokat értékesítő töltőállomás épül majd. A nagyobb utakon nagy teljesítményű állomások hálózatát kell biztosítani, de alapvetően minden elektromos autónak „joga lesz” saját töltőállomásra.

Az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló rendelet (AFIR) az „Irány az 55%!” intézkedéscsomag részét alkotja. Az Európai Bizottság 2021. július 14-én terjesztette elő az intézkedéscsomagot, amelynek célja annak lehetővé tétele az Unió számára, hogy nettó üvegházhatásúgáz-kibocsátását az 1990-es szintekhez képest 2030-ig legalább 55 százalékkal csökkentse, valamint 2050-ig elérje a klímasemlegességet. 

„A megállapodás világos üzenet a polgárok és más érintettek számára, hogy felhasználóbarát és alternatív üzemanyagokat, például hidrogént értékesítő töltőállomások fognak kiépülni az egész Európai Unióban. Ez azt jelenti, hogy több nyilvános töltőkapacitás áll majd rendelkezésre a városi utcákban és az autópályák mentén is. A polgároknak nem kell többé aggódniuk amiatt, hogy elektromos vagy üzemanyagcellás autójukkal találnak-e töltőállomást” – jelentette ki a megállapodás megkötése után az EU soros elnöksége nevében Andreas Carlson, Svédország infrastrukturális és lakásügyi minisztere. A rendeletjavaslat három célt tartalmaz:

  • megfelelő infrastruktúrahálózat biztosítása az alternatív üzemanyaggal működő közúti járművek és hajók villamos energiával vagy más üzemanyaggal történő feltöltéséhez,
  • alternatív megoldások annak érdekében, hogy a kikötőhelyen veszteglő hajóknak, illetve az álló légi járműveknek ne kelljen járatniuk a motorjukat,
  • az EU-n belüli teljes körű együttműködési képesség megteremtése és az infrastruktúra egyszerű használatának garantálása.

Aki nem tudja az e-autóját otthon tölteni, az még jobb, ha vár a vásárlással

Bár több ezer publikus e-autó töltőpont létesült az elmúlt években, még ezek sem biztosítanak kellő mértékű lefedettséget. A töltők teljesítménye is fejlesztésre szorul, viszont a legjobb az lenne, ha minél többen otthon tölthetnék fel az elektromos autójukat. A megkérdezett szakértő szerint az e-autók további terjedéséhez több fronton állami beavatkozásra lenne szükség, többek közt az otthoni töltőpontok létesítését kellene segíteni.

Ez az ideiglenes megállapodás az Európai Bizottság eredeti javaslatát néhány pontban módosítja ugyan (erről kicsit később), de alapvetően megtartja annak főbb paramétereit. Hat pontban lehet a rendelkezéseket összesíteni. Ezek a következők: