A Volánbusznál fel kell kötni a gatyát, januártól verseny lesz az utakon
Az EU-ban kötelező, nálunk azonban még mindig bajos a helyközi buszos piac liberalizációja. A MÁV évtizedes felmentést kap.
Tovább csúszik a helyközi buszos piacnyitás, december 31-éig már biztosan nem fognak tendereket kiírni különböző buszos közúti vonalak üzemeltetésére – erősítette meg a HVG értesülését Vitézy Dávid közlekedési államtitkár. Az Európai Unió elvárná a közúti tömegközlekedés liberalizálását, erre uniós jogszabály kötelezi a tagállamokat. Legutóbb két éve halasztották el a liberalizációt, 2022 végéig. Azóta a Volánbusz "szükséghelyzeti kijelöléssel" látja el eladatát.
Vitézy szerint azért csak januártól tudják az első tendereket kiírni, mert akkor történik meg a Volánbusz és a MÁV esetén is a szolgáltató és a megrendelő szétválasztása, ahogyan az a fővárosban a BKV-ról leválasztott BKK esetén már évekkel ezelőtt lezajlott. „A buszállomások a Volánbusz tulajdonai, ők írják a menetrendet, náluk vannak a szellemi kapacitások” – magyarázza az államtitkár. Amíg így van, addig gyakorlatilag lehetetlen az uniós szabályoknak megfelelő, egyenlő esélyeket biztosító tendert kiírni.
Nagyon szenved a Volánbusz az új Mercedes elektromos buszaival
A Volánbusz Mercedes eCitaróinak már a beszerzése is botrányosra sikerült, ugyanis egyértelműen politikai és nem szakmai döntés született, amikor kiválasztották a típust. Az elektromos buszok karrierje később sem alakult túl jól. A 7,35 milliárdért vásárolt Mercedesek ritkán vannak forgalomban, inkább állnak, mint mennek.