Világraszóló lehetett volna a magyar iparmágnás festménygyűjteménye, egy részét most láthatjuk

7 perc

2022.11.06. 14:00

Nemes Marcell iparmágnás néhai gyűjteményének El Greco festményeire még ma is kiállítást lehet alapozni, ahogy ez látható a Szépművészeti Múzeumnak a festő negyven gyűjteményből csaknem félszáz képét felvonultató kiállításán.

Volt mire építeni a Szépművészeti Múzeumban most nyílt El Greco-kiállítást, hiszen Spanyolországon kívül itt van a legtöbb műve a csak A görögként emlegetett, Krétán született, Velencét megjárt és Spanyolországban kiteljesedett Domenikosz Theotokopulosznak (1541–1614). Öt saját kezű és két, a műhelye által (is) festett kép, valamennyi kvalitásos mű, a Krisztus az Olajfák hegyén és a Bűnbánó Magdolna pedig kiemelkedő helyet foglal el az életműben. Közös bennük, hogy egy kivételével egykor mindegyik a hat elemit végzett egykori szénkereskedő, majd műgyűjtő és mecénás Nemes Marcell tulajdonában volt.

A király elhajtotta, de ő évszázadokkal előzte meg a korát - megnyílt az El Greco-tárlat

Júniusban azt írtuk, hogy el vannak kényeztetve a festészetet kedvelők, hiszen akkor a Szépművészeti Múzeumban egyszerre volt látható egy Bosch-kiállítás és az akkor megnyílt Matisse-tárlat is. Két ilyen nagyszabású, világszínvonalú tárlat a világ bármely múzeumában eseményszámba menne. Azóta bezárt a negyedmillió látogatót vonzó Bosch, a helyén pedig péntektől már látogatható is egy újabb tárlat, a szintén nemzetközi szenzációnak is nevezhető El Greco-életmű kiállítás.

Az igen szegény, 12 gyermekes zsidó családban született Klein Mózesnek aligha jósoltak ilyen karriert. Már gyerekkorában el kellett szegődnie segédnek, 16 évesen Budapestre érkezett, ahol analfabéta cselédek kérésére írt szerelmes leveleket, kávéházakban énekelt, portrékat rajzolt. Aztán szénnel kereskedett, amiből gyorsan meggazdagodott, telkekkel is spekulált, de leginkább műtárgyakkal. Társadalmi presztízsét nagyvonalú adományokkal, mecénási tevekénységgel egyengette. 1910-ben nemesi címet kapott.

Közgyűjteménynek csupán egyetlen képet adott el, kizárólag adományozott, méghozzá tucatszám. Megvette a szász hercegi családtól és a Szépművészeti Múzeumnak ajándékozta Mányoki Ádám emblematikus Rákóczi-portréját, amiért Klebelsberg Kuno kultuszminiszter a nemzetgyűlésben mondott neki köszönetet. De egy müncheni múzeumnak, a madridi Pradónak is juttatott műveket. Műkincsekkel volt telepakolva Andrássy úti, majd müncheni palotája, megvásárolta a  Starnbergi-tó partján álló tutzingi kastélyt, a velencei Canal Grandén pedig azt a befejezetlen palotát, amely ma a híres amerikai műgyűjtő, Peggy Guggenheim múzeuma.