A rezsidrágulás bezavar az elektromos autók töltőinek telepítésébe
A különböző régiókban jelentősen eltérnek a villanyautósok töltési szokásai. Magyarországon egyelőre elégségesnek tűnik a hálózat, ám kevés a jele annak, hogy a szolgáltatók felkészültek az igények minden bizonnyal nagyon gyors megugrására.
Szédületes gyorsasággal fejlődnek – és válnak egyre drágábbá – az elektromos autók töltőberendezései. Míg pár évvel ezelőtt egy-egy töltőfej teljesítménye csupán 3,7 kilowatt volt, a legújabb berendezések már 300-350 kilowattosak, tavaly pedig a kínai XPeng Motors autógyár bemutatta saját fejlesztésű, 480 kilowattra képes töltőjét. A legújabb generációt képviselő berendezéssel a 800 volt feszültséget elviselő autókat öt perc alatt fel lehet tölteni 200 kilométer megtételéhez szükséges árammennyiséggel.
Sok autóst az tart vissza a nyilvános töltők használatától, hogy ott kétszer-háromszor annyit kell fizetniük, mint az otthoni konnektoros áramfelvételért. Az árkülönbség nem véletlen: a nagy teljesítményű egyenáramú berendezések telepítése egyáltalán nem olcsó mulatság. A 150 kW-os töltők – telepítéssel és beüzemeléssel együtt – több mint húszmillió forintba kerülnek, a 300 kW-osok pedig legalább másfélszer ennyibe. Az üzemeltetésük sincs ingyen, a karbantartás, az esetleges javítás, illetve az ügyfélszolgálat fenntartása is fogyasztja a milliókat.
Egyre népszerűbbek a villanyautók, de a rezsiemelés visszafordíthatja a trendet
Sokan vásároltak villanyautót azt megelőzően, hogy a kormány bejelentette a rezsicsökkentés eltörlését. Az infrastruktúra is kiépülőben van. Már csak az a kérdés, hogy az új piaci környezetben ki akar majd elektromos járműre váltani.