Nehéz kilépni a kormány árnyékából, ha a gazdaságról van szó, vajon az ellenzék megteszi?
Egy világjárványból indult és egy háborúban folytatódott a parlamenti választásokat megelőző kampány, annak témáit is meghatározta a különleges helyzet. A magyar gazdaságot, politikát és társadalmat érintő problémák ettől azonban még velünk maradtak. Cikksorozatunkban ezeket vesszük számba, és azt, mennyire képes vagy akar eltávolodni az ellenzék az elmúlt 12 évet meghatározó fideszes politikai irányvonaltól.
Euró
Jóllehet az uniós csatlakozással lassan húsz éve vállalta Magyarország azt, hogy csatlakozik az euróövezethez, az Orbán-kormány mereven elzárkózik ettől, beéri azzal, hogy prominensei időről időre elmondják, miért is tenne rosszat a magyar gazdaságnak a valutauniós tagság. A kincstári magyarázat szerint ehhez a mostaninál fejlettebb gazdaságra lenne szükség, különben túl nagy kockázatot jelentene a csatlakozás – a magyarázat arról nem szól, az euró hozzásegítené-e az országot a növekedés felgyorsulásához.
Ha a Fidesz nem is hozta szóba a kampány idején az euró kérdéskörét, az mindenképpen fontos témává vált, hiszen a Covid-járvány óta kisebb-nagyobb hévvel tartó forintgyengülés az ukrajnai háború kitörése óta tovább gyorsult. Hozzá kell tenni, hogy a kormány – okulva abból, hogy az előző, szintén a forint jelentős leértékelődésével járó válságidőszakban több százezer családot érintő társadalmi krízist okozott a devizában való eladósodás – mindent megtett 2010 után azért, hogy a családok és az állam szintjén se váljon a pénzügyi stabilitást fenyegető problémává a forintgyengülés. Az sem mellékes azonban, hogy a 2010-es évek inflációmentes nyugalma a múlté, a rosszabb árfolyam pedig a nemzetközi piacon egyre gyorsuló drágulással tetézve önmagában komoly terhet jelenthet.
Az ellenzék álláspontja a Fidesz forintpártiságával szemben egyértelmű: ötéves időtávon belül ígérik az euró bevezetését. Mivel az euró bevezetéséhez szükséges kritériumok teljesítését követően kötött árfolyamon két évet el kell tölteni a valutaunió „előszobájának” nevezett ERM-II. rendszerben, az ötéves időtáv a gyakorlatban azt jelenti, hogy három év múlva meg kellene felelni az említett előírásoknak, például annak, hogy a most 80 százalékos államadósság nem haladja meg a GDP 60 százalékát. A járvány és (még inkább) a közelgő választás miatt a kormány elengedte a gyeplőt, így ez még nagyobb feladat, mint lett volna 2-3 évvel ezelőtt.
Most omlik rá a Fideszre a választási osztogatás, csak még nem látszik
Az első pillanattól nyilvánvaló volt, hogy az árstopoknak és a pénzszórásnak nem lesz jó vége. De szerencsével a gazdaság és a büdzsé elbírták volna a károkat. Aztán Oroszország megtámadta Ukrajnát.
A kormány ezzel kapcsolatban azt igyekszik láttatni, hogy a növekvő államadósságot és deficitet „ki lehet mozogni”, vagyis nem lesz szükség megszorításokra, miközben a Magyar Nemzeti Bank ellenzékiséggel nem vádolható elnöke, Matolcsy György már a háború kitörése előtt arra figyelmeztetett, hogy ezermilliárd forintos kiigazításra lehet szükség. Paradox módon a magas infláció épphogy segíti a kormányt céljai megvalósításában – addig minden bizonnyal, amíg kitartanak a társadalom különböző rétegeinek kiszórt pénzek –, hiszen a fogyasztás megadóztatása felé eltolt adórendszerben a nagyobb összegű fogyasztás egyben magasabb áfabevételt is jelent.
Akárki kerül is kormányra, a mozgásterét növelik az EU-források is – a végtelenségig azokat sem fogja visszatartani Brüsszel –, a nagy kérdés persze ott az lesz, a támogatásokat olyan célokra fordítják-e, amelyek képesek további növekedést generálni a gazdaságban.