Már közel a pillanat, amikor olcsóbb lesz az elektromos autó
Néhány éven belül az elektromos autók azonos árban lesznek hagyományos társaikkal. Most az EU piaca a legnagyobb, de Kínában szinte mindenki e-járművet akar gyártani.
Küszöbön az elektromos kocsik forradalma: 2027 környékén már olcsóbbak lesznek, mint a belső égésű motorral hajtott autók. Legalábbis a BloombergNEF idei tanulmánya szerint a kisebb kocsik esetében hat éven belül megtörténik az áttörés, a nagyobb járgányok – így például a szedánok és az SUV-k esetében – pedig már egy évvel korábban elérik a paritást. Mindez jelentős mérföldkő lesz az átállásban a benzinről és dízelről az elektromos energiára.
Egy közepes méretű e-autó átlagára fogyasztási adó nélkül jelenleg 33 ezer euró környékén van, míg a hagyományosé 18,6 ezer. A tanulmány szerint 2026-ban valahol 19 ezer eurós szint környékén lesz azonos árban a kettő. Ráadásul a kutatóintézet becslése konzervatívnak számít, hiszen az UBS svájci befektetési bank az árparitást már 2024-re várja.
Azzal minden elemző egyetért, hogy bármilyen ütemben is, de az e-autók egyre olcsóbbak lesznek, és alapvetően azért, mert az áruk negyedét-kétötödét adó akkumulátor gyártási költsége is rohamosan csökken. A lítiumionos akkuk ára 2010 és 2020 között 89 százalékkal esett kilowattóránként 137 dolláros egységnyi átlagárra, és ebben az évtizedben ennek további 58 százalékos esését prognosztizálják.
Azaz 2030-ra egy új akkumulátor 58 dollárba kerülhet kilowattóránként.
Eközben a fosszilis energiaforrással hajtott járművek – a szén-dioxid-kibocsátás adóztatása miatt – drágulnak.