Nagyon fontos, melyik gombra nyom a kérdésnél, amely ezután minden iPhone-on fölugrik
Az iPhone-okon és iPadeken a múlt hét óta elérhető rendszerfrissítéssel oda szúrt az Apple, ahol sokaknak a legjobban fáj. A hipertargetált reklámokból élő cégek, mint amilyen például a Facebook vagy a Google, kénytelenek lesznek újragondolni stratégiájukat.
„Sétál az utcán, és minden üzlet, ahova bemegy, önre ragasztja egy Post-it-lapocskán az információt, hogy ott járt. Aki a hétvégén átnézi az összes címkét, az könnyen összerakhatja a mozaikot. Virágárus, ékszerbolt és szmokingkölcsönző? Valaki itt bizony házasodni készül” – ezzel a könnyen érthető példával illusztrálta a The Washington Post, mi is történik mindenkivel, akinek a zsebében ott lapul egy okostelefon.
Nem, vagy legalábbis nem csak arról van szó, hogy a telefonok jegyeznék a bejárt fizikai boltokat. Arról viszont igen, hogy az eszközök mindegyikében van egy-egy olyan azonosító szám, amely a tulajdonos nevével vagy más személyes adatával nincs ugyan összekötve, viszont a mobilján lévő összes app rálát, és mindegyik ugyanannak a számsornak ismeri fel őt.
Így fordulhat elő, hogy a fenti példához hasonló módon a nagy hirdetési hálózatok – ha azt nem is nevesítik, hogy melyik felhasználó pontosan kicsoda – a mobil nyomkodása alapján tűpontosan tudják, hogy az illető mikor mi iránt érdeklődik. Ennek eredménye az, hogy a Facebookon, a Google szolgáltatásaiban és az ezek külsős hirdetési rendszereit használó rengeteg weboldalon végül olyan reklámokkal találkozhatnak a felhasználók, hogy sokan nem is értik, hogyan tudhat róluk ennyi mindent „az internet”.