Sárgaházaktól a Playboyig ívelt a „megbocsáthatóan hangsúlyos” fotóművész pályája
Az igazán nagy alkotók jó része nem könnyű, megkerülhető, egydimenziós személyiség. Nem volt ez alól kivétel Szebeni András fotós sem. Íme, pályaképének rövid kivonata és néhány kép.
Szebeni András „megbocsáthatóan hangsúlyos személyiség” volt – szakadt ki a hiány azonnali fájdalma a 74 éves fotográfus múlt heti halálakor az egyik barát-tanítványból. A mestert kétségkívül és nem alap nélkül könyvelte el szakmája hiúnak, hedonistának, a kellemetlenségig szókimondónak, ugyanakkor hivatása maximalistájának – és rendkívül eredeti tehetségnek. Mindebből a nagyközönség – a negyedszáz önálló albuma alapján – leginkább az utóbbit észlelhette.
Az emberi testeket (s korántsem csak a tökéletes női aktokat) fürkésző fotóművész (aki ezt a titulusát meglehetősen rühellte) 2003 óta birkózott a rákkal.
Küzdelmének harmadik évében – Bali szigetén – fordította szállodai tükre felé az objektívjét, hogy látva láthassa megtámadott és elszántan ellenálló magamagát. Pillanatképe sajátos kiegészítő tanulmány volt Mensáros László, Faludy György vagy a fotóstárs, Balla Demeter halálos ágyánál tett felejthetetlen vizitjeinek.