Megmentjük-e a Földet, ha holnap mindannyian elektromos autóba szállunk?
Naivitás lenne azt hinni, hogy az e-autók teljes körű megoldást hoznak a klímaproblémákra, mivel egyszerűen nem lehet belőlük eleget gyártani – állítják kutatók.
A karbonsemlegességet nem azzal lehet elérni, hogy az emberek többsége átszáll egy új, elektromos autóba, hanem azzal, hogy a legtöbben kerékpárra, vonatra, buszra vagy elektromos mopedre pattannak, ha utazniuk kell – legfőképpen pedig maradnak a fenekükön, otthon, home office-ban.
Ezzel a kilátással kecsegtet az ottawai Carleton Egyetemen a fenntartható közlekedést kutató Cameron Roberts. Szerinte az e-autók mindent elsöprő győzelmének fő akadálya, hogy az ipar egyszerűen képtelen lesz annyi akkumulátort gyártani, amennyire az emberiség mobilitásához szükség lenne.
A számok őt látszanak igazolni. Tavaly a világon összesen 160 gigawattóra áramtárolási kapacitású lítiumion akkumulátort gyártottak (a háromnegyedüket Kínában), ez kicsivel több, mint hárommillió Tesla 3-as modellt lenne képes meghajtani – feltéve, hogy rajtuk kívül egyetlen mobiltelefont vagy laptopot sem készítenek. A termelést azonban gőzerővel futtatják fel, becslések szerint 2028-ban már évi 40 millió elektromos autót lesznek képesek ellátni áramforrással. Ez soknak tűnhet, de csak tavaly százmillió járművet gyártottak világszerte – emlékeztet Roberts a The Conversation című online folyóiratban.
2020-ban jelentősen drágulni fognak az új autók - és ennek nyomós oka van
Nem csak új évtized, új korszak is kezdődik az idén az autóiparban. A gyártóknak minden korábbinál szigorúbb károsanyag-kibocsátási normáknak kell megfelelniük, miközben a vásárlók nem feltétlenül a legzöldebb termékeket favorizálják.