Nemzeti Operett: művészi megújulás helyett frusztrált társulat

6 perc

2020.03.14. 10:00

Nem igazán sikerült a "nemzeti fordulat", elmarad a mohácsi vészről és a trianoni békeszerződésről szóló musical színpadra állítása is az Operettszínházban, ahonnan az utóbbi egy év alatt közel harminc munkatárs távozott. A direktor tagadja, hogy összefüggés lenne az ügyvezető igazgató távozása és egy női alkalmazott panasza között.

Sikeres színház hullott Kiss-B. Atilla operaénekes ölébe, amikor Kásler Miklós emberierőforrás-miniszter 2018-ban őt nevezte ki az Operettszínház élére. A társulatnak – amelynek döntő többsége nem támogatta, hogy Kiss-B. legyen a direktor – korábban bérelt helye volt a színházi toplisták élén, megannyi külföldi vendégszerepléssel, felépített sztárokkal, az operett mellett kiváló musicaltagozattal, és a közönsége is megfiatalodott.

Lőrinczy György igazgatónak – Kerényi Miklós Gábor zaklatási botrányát követően – sikerült konszolidálnia a színházat, és új repertoár felépítésébe fogott. Ám a direktori székbe ültetett tenor már a pályázatában hadat üzent a kontinuitásnak. A musical helyett az operettre akarta helyezni a hangsúlyt, és a turnékban is csak a színház „rövid távú anyagi túlélésének” lehetőségét látta, mondván: egy nemzeti intézménynek az állami forrásokra kell támaszkodnia.

Lavina
Cikkünk szerdán megjelent internetes beharangozója óta a közösségi médiában egyre szaporodnak az Operettszínházban történtekről szóló beszámolók. A társulat tagjai – igaz, névtelenül – a HVG értesüléseit is megerősítve sorolnak fel olyan előadásokat, amelyek végül komoly veszteséget okozhattak a színháznak. A szakmai hiányosságok mellett a hozzászólók felhívják a figyelmet a vezetőség kinevezési gyakorlatára is. Az első Orbán-kormány kurzusfilmje, a Bánk bán főszereplőjeként ismertté vált Kiss-B. Attila hatalmi módszerei ellen szerintük a nyilvánoság az egyetlen fegyver.  

Utóbbiért nem is kell megfeszülnie az új vezetésnek: megkapták az 1,2 milliárd forintos tao-pótló támogatást úgy, hogy nem kellett érte a korábbi rendkívül magas, főleg vendégjátékokból adódó előadásszámot produkálni. Jellemző, hogy a társulat tagjainak korábban ilyenkor már az egész nyara be volt táblázva, most viszont, mint egyikük mondja, úgy fest, neki például egyetlen fellépése sem lesz.

Indulásakor Kiss-B. azt ígérte, hogy a Nemzeti Dalszínházzá átkeresztelt Operett „a magyar kulturális diplomácia zászlóshajója, nemzeti kulturális identitásunk, egyben az országról alkotott belső és külső kép meghatározó eleme” lesz.

Elmaradt bemutatók és pénzügyi bukások

Ám akik az évadtervben meghirdetett „nemzeti fordulat” miatt váltottak bérletet, szintén csalódhattak. Forrásaink szerint olyan rosszul sikerült például a Kárpátia Zenekar gitárosa, Szijártó Zsolt és egy mohácsi műkedvelő költő, Schiszler Zsolt által szerzett Mohács 1526 – Európa kapuja című rockmusical, hogy nem tudják bemutatni az évadban. De bebukott a trianoni békeszerződés 100. évfordulójára kiírt musicalpályázat is.