Hajnal Gabriella: „A tehetséges gyerekek, bármilyen iskolába járnak, meg fogják állni a helyüket”
A diákoknak ne kelljen otthon napi egy-másfél óránál többet tanulnia – tanárként és szülőként erre a meggyőződésre jutott a Klebelsberg Központ elnöke. Szerinte a középiskolásoknak „ebben a korban szükségük van egyfajta kötetlen életre, arra, hogy ne kelljen állandóan tanulniuk”, a szülőknek pedig "el kell fogadniuk gyereküket olyannak, amilyen, kihozni belőle a maximumot”, s megtalálni a neki való iskolát.
HVG: Nincs olyan szülő Magyarországon, akit most ne az foglalkoztatna, meddig fognak a gyerekek iskolába járni?
Hajnal Gabriella: Remélem, sokáig. Sőt azt remélem, hogy semmiképpen sem kell majd iskolákat teljes egészében és hosszú időre lezárnunk. Természetesen már vannak olyan intézmények, ahol Covid-érintettség miatt 1-2 napos rendkívüli szünet után digitális oktatásra álltak át. A kontaktkutatás a Nemzeti Népegészségügyi Központ feladata, ott döntik el, kinek kell karanténba mennie. Ha diákoknál jelenik meg a Covid, ott a népegészségügy által végzett kontaktkutatás általában azt szokta eredményezni, hogy karanténba kerül az az osztály, és digitális oktatást kap. Alapvetően a normál tantermi oktatásra készülünk, de ahol szükséges lesz, ott egyes osztályok időszakosan, a karantén idejére átállnak a digitális oktatásra.
HVG: Ennek megvalósulásában lesz valami közös? Tavasszal egyik napról a másikra kellett átállni a digitális oktatásra, most elvben volt rá felkészülési idő. Ezúttal készült segítség az iskolák számára?
H. G.: A nyár folyamán természetesen mi is készültünk arra, hogy még több segítséget tudjunk adni az iskoláknak, ha digitális oktatást kellene elrendelni. Komoly fejlesztésen ment keresztül a tanügyigazgatási rendszer, októbertől működik majd az új fejlesztés, ami teljes egészében át tudja venni a Google Classroom szerepét. Ezt folyamatosan fejlesztjük, hogy akár online órát lehessen a gyerekeknek tartani ezen keresztül. Arra most is képes lesz a rendszer, hogy házi feladatot, csoportokat, privát beszélgetéseket, egyéni üzenő falakat, egyéni munkatervet töltsenek fel rá, akár csoportokra bontva, és ez mind össze lesz kötve a KRÉTA-val. Vagyis mindez nem jelent majd pluszadminisztrációt a kollégáknak. Sőt egyszerűsödik, hiszen, az értékeléseket sem kell külön beírni, azok automatikusan megjelennek az e-naplóban. Ez a kollaborációs tér, amiről most beszéltem, igen komoly fejlesztés. Emellett a tavasszal publikált mintegy 80 okostankönyv mellett újabb digitális tartalmak készültek el, amelyeket bárki elérhet ingyenesen a Nemzeti Köznevelési Portálon.
Az interjú A Középiskola 2021 – A 100 legjobb gimnázium című HVG-kiadványban jelent meg először, amely itt megrendelhető.
HVG: És hogyan befolyásolhatja a felvételit a jelenlegi egészégügyi helyzet? A központi feladatsort egy-egy teremben sok gyerek írja, óhatatlan, hogy összetalálkozzanak nagyobb csoportok.
H. G.: A felvételit januárban írják majd a gyerekek, abban bízom, addigra talán már jobb lesz a helyzet. Természetesen arra is vannak forgatókönyvek, ha nem csitulna a járvány. Az érettségit is pihentettük 24 órán keresztül, azért, hogy a vírus semmiképpen se jusson tovább, a felvételivel is megtörténhet, hogy lezárt borítékban tartják egy-két napig, és csak utána kezdik el kijavítani a kollégák. Veszélyben vannak viszont idén a nyílt napok, hiszen ezeket az ősz folyamán tartanák meg, ugyanakkor a jelenlegi állás szerint az intézményi dolgozókon és a tanulókon kívül más nem mehet be az iskolákba. Így könnyen lehet, hogy most nyílt napok nélkül kell majd iskolát választani. A szülői értekezleteket és az iskola bemutatását azonban online is meg lehet tartani, el tudom azt képzelni, hogy lesz iskola, amelyik felvesz majd online órákat, és virtuálisan körbe is vezeti az érdeklődőket.
HVG: Ön szerint hogyan kellene és lehet jó iskolát választani? A saját gyerekeinek hogyan, mi alapján döntöttek?