Új fejezetet nyit a Peugeot 207-es

6 perc

2006.05.18. 12:11

Megérkezett Magyarországra is a kultikus 200-as széria legújabb üdvöskéje, a nagyon várt 207-es. Az autó tulajdonságai meggyőzőek, induló ára viszont magas.

© Peugeot
A mítosz gyökerei 1929-ig nyúlnak vissza, amikor megszületett 201-es. Innentől a kétszázasok végigvonultak a XX . századon: a 202, a 203, a 204. Ezután, 1983-ban a 205, a „szent szám” következett, amely 5 millió 278 ezer 54-szer ismétlődött az elkövetkező tizenöt évben, három és ötajtós, valamint kabrió, GTI, sőt a Turbo 16 formájában. Utóbbi kétszeres győztese minden versenyágnak, ahol elindult, a rali világbajnokságnak és a Párizs-Dakar ralinak.

Elődjének nyomdokain a 206 folytatta a családregényt 1998-tól, és abszolút sikerszámmá lépett elő: az újszerű három- és ötajtós limuzin, az elegáns és praktikus SW, a Coupé Cabriolet és a háromszoros rali világbajnok WRC. Eddig 5 millió 300 ezer példány készült belőle a világ több pontján, és tovább folytatja dicsőséges pályafutását. Már bemutatták a következő karosszériaformáját, a 206 Sedant, amely az idén kezdi meg nemzetközi karrierjét. Az új generáció, a markáns és kifejező stílusú 207 úgy követi a 206-ost, hogy nem váltja le azt.

Stílus és dizájn

© Peugeot
A Centre Style Peugeot által tervezett 207 nagy kifejezőerejű sziluettje a mozgást hangsúlyozza. Az orr a Peugeot új stílusjegyeit hordozza, az egyedi légbeömlővel, amelyet elnyújtott, modern lámpatestek szegélyeznek. A hatalmas lökhárító, amely felnyúlik egészen a rövid motorházfedélig, kétféle formában és két eltérő kialakítású ködfényszóróval készül, megkülönböztetve a 207 két kivitelét, a „classic” és a „sport” verziókat.

A dinamikus, háromszög-profil nagyon alacsony oldalüvegezést eredményez, a kerékjáratok hangsúlyosak. A külön karon álló külső tükrök alsó részén található az oldalsó irányjelző. Ezek a vonások, akárcsak a nagy átmérőjű kerekek, az előkelő karakterre helyezik a hangsúlyt.

A hátsó rész finom domborulatai a tágasságot sejtetik. A hátsó lámpát dióda-hatású lencsék teszik látványossá. Az orr témáit megismételve a „classic” változatok kipufogóját elrejti az alsó kötény, míg a „sport” verziók jellegét krómozott kipufogóvég húzza alá.

Dinamizmus és biztonság (Oldaltörés)




© Peugeot
A 207-est a PSA Peugeot Citroën "1-es" platformján fejlesztették ki. Ezt alaposan átdolgozták a kényelem, a dinamizmus és a biztonság szempontjai alapján. Elődjéhez képest 20 centit nőtt, 4030 milliméter hosszú, tengelytávja 8 centivel hosszabb, 2,54 méteres. A 207 az elsők között felel meg a gyalogosok biztonságáról szóló európai direktíváknak. A gyalogosvédelmi teszten 3 csillagot, gyermekvédelmi teszten 4 csillagot, az utasbiztonság terén pedig 5 csillagot kapott az EuroNCAP tesztjein.
© euroncap
Alapban négy légzsák jár az autóhoz, a két, dupla gázgenerátoros adaptív frontlégzsák alkalmazkodik az ütközés erősségéhez. A vezetőoldali 60 literes, az utasoldali, amely a kesztyűtartóban lévő kapcsolóval kiiktatható, 90 literes. Az oldallégzsákok 11 literesek, ezeket ez első támlák oldalába építették be. A 23 literes függönylégzsákok változattól, illetve országtól függően alap- vagy extra-felszerelésként fokozzák az első és hátsó utasok fejének és felsőtestének védelmét.

Biztos úttartás, harapós fékek

© Peugeot
Az alaposan továbbfejlesztett futómű egyensúlyt teremt az úttartás és a komfort között. A tökéletesített MacPherson első futómű kedvezőbb utánfutási szöget garantál, ami a kormányzás pontosságát és a vezetési élményt javítja. A lengőkarok szilárdabbak lettek, a stabilizátor erősebb, a segédvázat deformálódó struktúrával és alsó, gyalogosvédő kereszttartóval látták el.

A csatolt lengőkaros hátsó futómű teljesen új, és mindenben megfelel a 207 fizikai jellemzőinek. Súlyát lecsökkentették, szilárdsága ugyanakkor nőtt. A függőleges helyzetű lengéscsillapítók és a nagy gumibakok jó kompromisszumot teremtenek a rezgéscsillapítás, a komfort és a menettulajdonságok között.

A tökéletesített elektromos szervokormány mind városban, mind országúton roppant mozgékonnyá teszi a 207-et. A rásegítés a motor fordulatszámától függetlenül, folyamatosan, észrevehetetlenül változik. Kis reakcióideje és az optimalizált elektronikus szabályzás javítja a visszatérést a középhelyzetbe. Járdaszegélyek között mérve a fordulókör átmérője 10,40-10,60 méter.

A féket is tökéletesítették, megrövidült a fékút, jobb a pedálérzet és tartósabb lett a rendszer. A 266-283 milliméteres, hűtött első tárcsákat nagyméretű féknyergek fogják közre. Hátul 9 hüvelykes dobféket vagy 249 milliméteres tömör tárcsát alkalmaznak. Valamennyi változatban ABS, elektronikus fékerő-elosztó és a vészvillogót is bekapcsoló fékasszisztens teszi teljessé a berendezést.

Változattól függően alapfelszerelés vagy extra az ESP, kipörgésgátlóval (ASR) és elektronikus stabilizáló funkcióval (CDS). Az ESP kikapcsolható, de 50 km/óra fölött önműködően bekapcsolódik.

Három dízel, két benzines

Bemutatásakor ötféle motorral kapható a 207. A bevezetéskor a kétféle benzinmotor teljesítménye 54 kW (≈ 75 LE), 65 kW (≈ 90 LE) és 80 kW (≈ 110 LE). Dízelt 70 és 110 lóerő között lehet választani.

2006 folyamán még két, a PSA Peugeot Citroën és a BMW Csoport által közösen fejlesztett motor is megjelenik a választékban. Az első négyhengeres, 1598 cm3-es lesz, kisnyomású, kettős beömlésű turbófeltöltővel, két felülfekvő vezérműtengellyel, hengerenként négy szeleppel és nagynyomású (120 bar) közvetlen benzinbefecskendezéssel. Legnagyobb teljesítménye 110 kW (kb. 150 LE), nyomatéka 240 Nm. Az ugyanilyen konstrukciójú és lökettérfogatú, de feltöltő nélküli másik motor fokozat nélkül változó szívó- és kipufogó-vezérlést kap. Teljesítménye 85 kW (kb. 115 LE), nyomatéka 160 Nm.

Motoros feeling (Oldaltörés)




© Peugeot
Az elegáns, modern és látványos műszerfal hosszú, enyhe ívet képez a szélvédő és az első háromszög-ablakok között. Felülete mindig minőségi hatású, még a belépő modell fekete szemcsézete (Gabin) esetén is, még inkább a puha szövetre emlékeztető, fekete vagy sötét bézs (Flamine) kivitelben. A műszeregység a motorkerékpárokét idézi, tükrözésmentes üveg alatt elhelyezett, három egyedi körműszerrel.

Az utastér hossza (1 675 mm), a kategória egyik legjobb értéke, és ez a 207 összes utasának kényelmére válik. Elöl jelentős a könyök- és vállszélesség (1 446 mm és 899 mm). A Trendy kiviteltől felfelé az utasülés magassága – a vezetőüléshez hasonlóan – 50 mm-rel állítható. Több változatban külön kartámaszt kap a vezető és az első utas. A hátsó ülések magassága 325 mm (alacsonyabb, mint az ugyanerre a platformra épülő többi típus esetében, ám 15 milliméterrel meghaladja a 206-ost).

© Peugeot
A térdek kényelmesen elférnek (az ezt jellemző ún. térd-index értéke 129) és az utasok lábfeje befér az első ülések alá. A Sport és az Executive szinttől az üléstámlák hátoldalán mélyedést alakítanak ki a térdeknek. A belső szélesség könyökmagasságban 1424 mm, fejmagasságban pedig 854 mm. A háromajtós változatokon az első ülések előrecsúsznak és megőrzik beállításukat, a kioldó kart pedig jól elérhető helyre, magasan helyezték el. Így könnyű beszállni a hátsó ülésekre is.

Illatosan és tetőig pakolva

© Peugeot
A szabályos tégla-alakú csomagtartóban két jókora bőrönd fér el. A kalaptartó alatti 270 literes térfogat (VDA) 25 literrel múlja felül a 206-ét; víztérfogatban kifejezve 310 liternyi a hely. A csomagtér nyílása széles és a rakodóperem alacsony (a talajtól 681 mm), így különösen könnyen beemelhetők a csomagok. A kipakolást megkönnyíti, hogy a perem és a padló között kicsi a lépcső.

Mivel a hátsó ülőlapok nemcsak előredönthetők, hanem (szerszám nélkül) ki is vehetők, sík padló alakul ki. Ilyenkor, tetőig pakolva, 923 liter a VDA-térfogat, illetve víztérfogatban kifejezve 1195 liter. A pótkerék a kemény padló alá került, jól elrejtve.

Számos változatban van automatikusan bekapcsolódó fényszóró. Ennek külön pozíciója van a világításkapcsolón, így menet közben is ki- vagy bekapcsolható. A belső tükörbe épített érzékelő figyeli a külső fény változását és irányítja a tompított fény fel- és lekapcsolását. A fényérzékelőhöz esőérzékelő kapcsolódik, ami lehetővé teszi az ablaktörlő és a lámpák egyidejű automatikus bekapcsolását esőben. Eredeti komfortrészlet a 207 legtöbb változatában a beépített illatszóró, amely diszkréten húzódik meg a műszerfalban, és szabadalmazott eljárás alapján működik.

A legolcsóbb 207-es jelenleg az 1,4-es háromajtós Urban kivitel (ABS, négy légzsák, elektromos ablakok és központi zár), amelynek ára 2 millió 900 ezer forint, a legolcsóbb dízel 3,21 millió, a Féline csúcsverzió 110 lóerővel 4,89 millió forint. Szeptembertől lehet majd kapni az olcsóbb 2,76 millióért vesztegetett gyengébb, csak 75 lovas nyolcszelepes 1,4-est.