A vállalatok nem lehetnek meg továbbképzés nélkül – állítja az IBM tanulmánya
A vállalatvezetők ugyan esküsznek rá, hogy az alkalmazottaik továbbképzése nélkül képtelenek lennének versenyben maradni, de a cégek igen jelentős részénél nyoma sincs a szisztematikus oktatásnak. A kép országonként és az elsajátítandó ismeretek körét tekintve is igen árnyalt.
Nincsenek naprakész programok
Az 1000 főnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató kisvállalatok közül háromból egynek, a nagyvállalatok közül pedig négyből egynek nincs naprakész továbbképzési programja, jóllehet, a tanulmány készítése során megkérdezett szervezetek 93 százaléka a professzionális készségfejlesztést rendkívül fontosnak, vagy életbevágónak látja stratégiája szempontjából. A tanulmány arra is rávilágított, hogy a cégek átlagosan bevételük 0,05 százalékát fordítják erre a célra.
Az egyes országok között is jelentős eltéréseket sikerült feltárni. A vizsgált országok közül Németország fekteti a legnagyobb hangsúlyt a képzésre, mivel az a vállalatvezetők mintegy háromnegyede szerint fontos az innováció és a versenyelőny megőrzéséhez. Franciaországban ugyanakkor jóval kisebb súlyt helyeznek a képzésre, amit a vezetők mindössze 35 százaléka tartott lényegesnek a versenyelőny szempontjából.
Az informatikai ismeretek a legkeresettebbek
A jövő szempontjából fontos ismeretek közül még mindig az informatikát sorolják első helyre a szervezetek – előnyben részesítve azt mind az üzleti, mind a vezetési ismeretekkel szemben. A megkérdezett vállalatok azt is állították, hogy a jövőben sokkal rugalmasabb munkaerőre lesz szükségük. Vagyis, az informatikai ismereteken kívül a munkatársaknak üzleti ismereteket el kell sajátítaniuk, ha meg akarnak felelni a szervezet elvárásainak.
A többszakmás vagy átváltható képzés korlátozott lehetőségei
Míg az európai vállalatvezetők nagy jelentőséget tulajdonítanak a rugalmasan alkalmazható üzleti ismeretek fejlesztésnek, 44 százalékuk nem ad az alkalmazottaknak semmilyen többfunkciós képzést olyan univerzális ismeretekkel, melyek kulcsfontosságúak a tudásalapú gazdaságban a versenyelőny megszerzése szempontjából.
Vállalati identitás
A tanulmány azt is hangsúlyozza, hogy a munkaerő fokozódó mobilitása és rugalmassága következtében a kommunikációs készségek rendkívül fontosak lesznek a vállalati identitás és jövőkép fenntartásában. A vizsgált cégek 94 százaléka állította, hogy ezek a készségek a jövőben fontosak lesznek számukra. Több mint 60 százalékuk azonban úgy véli, hogy készségfejlesztési programjaik nem alkalmasak a munkatársak megfelelő kommunikációs készségének kialakítására.
„A mobilizált munkaerő és az alkalmazottak fokozott rugalmasságának kezelése a jövőben elengedhetetlen lesz a versenyelőny megszerzéséhez. Kizárólag az a cég kerülhet ki győztesen ebből a játszmából, amely hajlandó céltudatosan a munkaerőbe befektetni ” – tette hozzá Mary Sue Rogers.
Nincs e-learning
A vizsgált cégek több mint 30 százalékának nincsenek e-learning megoldásai a szervezeten belül, a nagyobb vállalatok 45 százalékának pedig nincs naprakész e-learning stratégiája. „Ha tekintetbe vesszük, hogy az e-learning stratégia milyen előnyöket jelenthet a szervezet számára, elképesztő, hogy ilyen kevés cégnek van legalább egy, bármilyen e-learning megoldása” – közölte Richard Straub, az IBM Learning Solutions EMEA-térségért felelős vezetője. „Ha a szervezetek az e-learninget nem annyira a költségcsökkentés módjának tekintenék, hanem egy versenyelőnyt megalapozó lehetőségnek a munkaerő átképzése és felhatalmazása útján, a tanulmány teljesen más eredményt hozott volna. Vegyük példának az IBM-et! Rugalmasan és egyre gyorsabban kell bevetnünk az ismereteket, ha reagálni akarunk a piaci igényekre. Alkalmazottaink évente mintegy 17 millió órát (vagyis alkalmazottanként körülbelül 55 órát) töltenek formális képzéssel – legyen az akár online tanulás, akár hagyományos osztálytermi képzés. Az IBM-nél tanulással töltött napok kb. 47 százaléka mára online módon zajlik, azaz bárhol, bármikor, tehát nem vonja el az alkalmazottakat a munkájuktól.”
További megállapítások
A vizsgált cégek több mint 90 százaléka úgy nyilatkozott, hogy az informatikai ismeretek rendkívül fontosak vagy életbevágóak a vállalat számára, a megkérdezettek egynegyede mégis úgy érezte, hogy cége informatikai felkészültsége nem megfelelő. A vizsgáltak 75 százaléka úgy véli, hogy a képzés kockázatot jelent a szervezet számára, mert az alkalmazottak más cégekhez vándorolhatnak. Öt vizsgált cégből mindössze egy olyan akadt, amely az elméleti ismereteket a szakmai készségek fölé helyezte. (hvg.hu)