26 éve most indították újra a lanovkát.
Huszonhat év után újraindult a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői Trebevic-hegyre szállítja az utasokat. A legendás drótkötélpályát 1959-ben adták át, és annak idején Szarajevó egyike volt a világ azon kevés városainak, amelyeknek központjából 10 perc alatt el lehetett jutni egy fenyvesbe.
A lanovkát 1992-ben állították le, miután a szerb ostromlók - a háború első áldozataként - megölték a létesítmény őrét, Ramo Bibert, akiről most a magaslati végállomást elnevezték.
A kabinos drótkötélpályát jórészt magánadományokból építették újjá Edmond Offerman holland származású amerikai orvos biztatására, aki személyesen 4 millió dollárral támogatta az újraindítást bosnyák származású felesége hatására.
Az újra üzemelő lanovka a szarajevói újjáépítés utolsó nagy szimbóluma a nemzeti könyvtár mellett. A 20 millió bosnyák márkás (3,2 milliárd forint) beruházás az egyik legnagyobb projekt a háború óta.
A 33 kabinnal üzemelő felvonó csaknem 600 méteres szintkülönbséget leküzdve, hét perc alatt viszi fel az utasokat a Trebevicre, amely az 1984-es téli olimpia egyik helyszíne volt. A helyiek hat bosnyák márkáért, külföldiek 20 márkáért (kb. 3200 forint) vehetik igénybe.
Ez a felvétel még a márciusi tesztüzemről készült, amikor az állomások még csak épültek, de látszik rajta, hogy a városközpontból egyenesen az egyik szomszédos hegytetőre lehet utazni a kabinokban, a látvány pedig lenyűgöző a völgyben fekvő városra nézve: