Mégsem tűnt el örökre az a Jézus-portré, amelyet lelkes amatőr restaurátor majomszerűvé festett át Spanyolországban.
Egy aragóniai gyűjteményben bukkant rá két spanyol régiségkereskedő a borjai templom majomszerűvé átfestett freskójának eredeti festményváltozatára, amelyet most kiállítanak egy zaragozai galériában.
A felfedezést azért is tartják jelentősnek, mert eddig azt hitték, hogy a jó szándékú, de ügyetlen, lelkes amatőr templomi restaurátor, a most 85 éves Cecilia Giménez keze nyomán végleg eltűnt Elías García Martínez Ecce Homo című műve.
A Ricardo Ostalé Galériában kiállított festmény teljesen úgy néz ki, mint a templomi freskó, eredetisége a szakértők szerint vitathatatlan, a művész aláírta és dátumozta is. Mivel előbb készült, mint a templomi freskó, a szakemberek úgy vélik, hogy ez az alkotás modellként készült és a valenciai művész később egyszerűen átmásolta róla a falra a képet.
Elías García Martínezt és munkásságát ez a félresikerült restauráció tette világhírűvé. A történet bejárta a világsajtót, hatalmas reklámot csinált a városkának, a "bundás Jézus" vagy "Moncsicsi Jézus", "Jézusjeti" gúnynevekkel illetett festményt pedig azóta is rengeteg turista szeretné élőben megnézni.
A óriási érdeklődés miatt idén látogatóközpontot nyitottak a borjai templomban, ahol bemutatják a freskó keletkezésének és sikerének történetét.