2014. március. 10. 21:45 MTI Utolsó frissítés: 2014. március. 10. 21:41 Világ

UNESCO: százmillió írástudatlan nő él a világon

Körülbelül 100 millió fiatal nő egyetlen sort sem képes elolvasni a világ alacsony és közepes jövedelmű országaiban – erre hívta fel a figyelmet hétfőn az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete (UNESCO). A szervezet kérte, hogy a jövő elsőszámú fejlesztési céljai között kapjon helyet a nemek között az oktatásban megmutatkozó egyenlőtlenség felszámolása.

2011-es adatok szerint az alapfokú oktatásban a világ országainak 60 százaléka valósította meg a nemek közti egyenlőséget, a középfokú oktatásban pedig csak a 38 százaléka. A szegény országokban ez az arány még rosszabb, mindössze 20, illetve 10 százalék – közölte az UNESCO abból az alkalomból, hogy tanácskozást kezdett a nők jogi és szociális helyzetével foglalkozó bizottsága.

A statisztika szerint a legrosszabb helyzetben az arab világban, a dél- és nyugat-ázsiai országokban, illetve a Szaharától délre fekvő afrikai országokban élő lányok vannak.

Ha maradnak az eddigi tendenciák, 2015-re csak a világ országainak 70 százalékában sikerül elérni a nemek egyenlőségét az alapfokú oktatásban, és csak az országok 56 százalékában a középfokú oktatást illetően.

Egy friss, 2013-14-re vonatkozó jelentés szerint a fejlődő világban 175 millióra tehető az írástudatlan fiatalok száma, és 61 százalékuk nő.

Ez a helyzet tűrhetetlen, mert a szegény lányok számára a tanulás jelenti a felemelkedés, a szegénység ördögi köréből való kitörés leghatékonyabb módját – mondta Irina Bokova, az UNESCO főigazgatója.

Hirdetés
hvg360 Csendes-Erdei Emese 2024. december. 01. 17:00

Törley Katalin: Amíg így becsmérlik a pedagógusokat, nem megyek vissza tanítani

Nem biztos, hogy még az ő életében olyan lesz az oktatási rendszer, ahova szívesen visszamenne dolgozni, de most ezért dolgozik – mondta a HVG-nek Törley Katalin, a budapesti Kölcsey Ferenc Gimnázium polgári engedetlenség miatt elbocsátott pedagógusa. Kisstílű bosszúállásként értelmezi, hogy olyan igazgatók sem kaptak lehetőséget a folytatásra, akikkel a szülők és a diákok is elégedettek voltak.