Nem szabad reklámozni Romániában a verespataki bányaterveket
Betiltotta a román országos audiovizuális tanács a verespataki aranybánya-beruházást népszerűsítő tévéreklámokat, mert kiegyensúlyozatlannak és megtévesztőnek tartja azokat. Turos Lóránd, a hatóság tagja azt mondta, hogy az audiovizuális tanácsnak az ülésen jelenlévő nyolc tagja egyhangúlag határozott a 11 reklám betiltásáról, amelyeket azután vizsgált meg, hogy körülbelül kétezer feljelentés érkezett ez ügyben a hatósághoz.
"Az audiovizuális tanács azt állapította meg, hogy ezek a reklámok sértik a tanács rendelkezéseit, mert megtévesztőek, egyoldalúak és nagyon agresszívek" – mondta a médiahatóság tagja.
Turos szerint a verespataki aranybánya ügye már politikai kérdéssé vált, hiszen erről a parlamentnek kell döntést hoznia. Ezért az ennek befolyásolására irányuló reklámok politikai kampánynak minősülnek, amit választási kampányon kívül tilos folytatni.
A verespataki aranybánya-beruházás kérdése a román parlament napirendjén van, miután a bukaresti kormány augusztus végén olyan törvénytervezetet terjesztett a törvényhozó testület elé, amely elősegíti a ciántechnológiás bányaberuházást. Ezzel egy időben a beruházó cég sokak által túlzottan intenzívnek tartott reklámkampányt indított a román audiovizuális médiában.
A cotidianul.ro román hírportál szeptember 28-án arról írt: nagyon sok embernek nem tetszett az a reklámfilmek tartalma, például az, ahogy a tévék a verespataki beruházás ellen szervezett utcai tüntetéseket bemutatták. Visszatetszést okozott az is, hogy a kanadai beruházó cég hatalmas összegeket pumpált a médiába. A közszolgálati televízióban állítólag 9 napig semmilyen információ nem jelent meg az utcai tüntetésekről.